خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

اشتباهات معمول در سئو

در این مقاله از سری مقالات اشتباهات معمول در سئو آرنیکاوب، به چند اشتباه رایج در میان متخصصین سئو و وبمسترها، می‎پردازیم.

اشتباهات معمول در سئو

اشتباه اول: فریب چراغ  سبز یوآست را می‎خورید

هنگامی که در یوآست محتوای خود را قرار می‌دهید با تصور اینکه، چراغ سبز شده یوآست به معنای کامل بودن سئو محتوا است، آن را در سایت بارگذاری می‎کنید. این پلاگین به خوبی نمی‌تواند وبمسترها و سئو کاران فارسی را راهنمایی کند و در چگالی کلمات کلیدی، شناخت کلمات مرتبط و  lsi ها ضعیف عمل می‎کند.

 

اشتباه دوم: عدم استفاده از تگ  canonical در سایت های فروشگاهی

تگ کنونیکال، در مواردی استفاده می‌شود که محتوای تکراری مانند محصولات مشابه در سایت خود دارید و با استفاده از آن می‎توانید مشکل محتوای تکراری را که برای گوگل ناخوشایند است، حل کنید.

تگ کنونیکال در url های غیر اصلی قرار می‌گیرد و باید این تگ را برای تمام صفحات مشابه سایت، تعریف کنید و آن را بر روی نسخه اصلی محتوا تنظیم کنید تا گوگل بهترین نسخه را از میان محتواهای تکراری سایت انتخاب کند و آن را در نتایج خود نشان دهد.

 

اشتباه سوم: خرید بک لینک های مخرب

از خرید تعداد زیاد بک لینک جدا خودداری کنید. زیرا با این کار باعث می‌شوید که از سوی گوگل جریمه های سنگینی شوید و حتی اسپم در انتظارتان باشد. بنابراین هر زمان تصمیم به خرید بک لینک دارید، توسط ابزارهایی مانند moz مطمئن شوید که بک لینک موردنظر، مناسب سایت تان باشد.

لینک سازی های مخرب

اشتباه چهارم: سرعت پایین سایت

پایین بودن سرعت سایت، ناشی از عدم رعایت چندین مورد ضروری است. مواردی که به آن ها اشاره می‌کنیم باعث بهبود و افزایش سرعت سایت تان خواهند شد.

  • خرید هاست پر سرعت
  • فشرده کردن یا Gzip سایت
  • کم کردن حجم تصاویر سایت
  • آپدیت کردن سایت
  • حذف صفحات 404
  • حذف آیکون های اضافی سوشال مدیا

 

اشتباه پنجم: بی توجهی به (local seo) یا سئو محلی

الگوریتم‌های کبوتر و موش کور با تمرکز بر بر رعایت نیاز مخاطبین، به سئو محلی بهای فراوانی می‎دهند. به این صورت که آدرس و محل کسب و کار خود را برای کاربران نمایش دهید و از این طریق، اعتماد و توجه گوگل را به سایت خود جلب کنید.

سئو محلی

اشتباه ششم: عدم استفاده صحیح از انکرتکست

برای لینک سازی داخلی سایت خود، نیازمند استفاده از انکرتکست های مناسب هستید. بنابراین دقت کنید که کلمات کلیدی کسب و کار خود را در دکمه های CTA و جملات یا عباراتی که برای انکرتکست از آن ها استفاده می‎کنید، درنظر بگیرید.

 

اشتباه هفتم: بی توجهی به ابزارهای قدرتمندی مانند گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و سایر ابزاری که تحلیل هایی واقعی و مفید، از فعالیت شما بر روی وب سایت تان را به شما نشان می‌دهند، می‌توانند به خوبی، نقاط ضعف و قوت سایت را هم بازگو کنند. این ابزار قدرتمند و کاربردی به شما کمک می‌کنند که اطلاعاتی مانند: رفتار (Behavior) کاربران، مسیر حرکت کاربران(User Flow)، نرخ پرش، تبدیل‌ کاربر به مشتری (Conversions) و ده ها آیتم مفید دیگر را بررسی کرده و از این طریق منجر به بهبود عملکرد سایت خواهید شد.

سئو و بهینه سازی

 

سئو وردپرس

شایعه ای وجود دارد مبنی بر این که وردپرس به گونه‌ای بسیار حرفه‌ای برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو آماده شده است. اما اگر زمانی که در حال انتشار آخرین نوشته هستید ناگهان بهینه‌سازی وردپرس سایت‌تان را متوقف کنید، پتانسیل بسیار زیادی را از دست می‌دهید. همگی ما از طرفدارن پر و پا قرص وردپرس هستیم ولی خوب می‌دانیم که هسته وردپرس نیاز به انجام کارهایی دارد که به طور صحیح در مسیر درست بهینه سازی موتورهای جستجو قرار بگیرد.

 

هم اکنون، چند لحظه ای در مورد اشتباهات معمول در سئو که توسط کاربران وردپرس به وجود می آید تأمل کنید.

استفاده نکردن از نقشه سایت با فرمت XML

نقشه سایت برعکس فایل robot.txt به موتورهای جستجو اعلام می‌کند در وب‌سایت شما چه مطالبی در چه آدرس‌هایی وجود دارد که باعث افزایش سئو سایت شما می‌شود. این نقشه به موتورهای جستجو کمک می کند تا سایت شما را بهتر ببینند و از تغییراتی مثل ایجاد مطلب جدید یا تغییرات درمطالب گذشته شما آگاه شوند. در نتیجه به بهتر و سریع تر ایندکس شدن مطالب سایت شما کمک می‌کند و درصد سئو سایتتان بالا خواهد رفت. نقشه سایت که با پسوند XML (زبان نشانه گذاری قابل توسعه) مشخص می‌شود در اصل یک فایل متنی است که در آن آدرس‌های سایت شما به صورت کامل قرارگرفته شده است. در نقشه سایت، تاریخ ایجاد هر آدرس، درصد اهمیت، به روزرسانی ها و . .. نیز ثبت می‌شود.

فایل robot.txt

 استفاده زیاد از دسته بندی و برچسب‌های ضعیف

زیاده روی در استفاده از تگ ها، زیاده روی در استفاده از دسته بندی ها برچسب ها را در دسترس کاربران بگذارید/ کجا نه دسته بندی لازم است و نه برچسب؟

(در پست های بعدی به طور کامل به این مطالب می پردازیم و در اختیار شما خواهیم گذاشت)

تعیین نکردن آدرس استاندارد برای URL ها

شما باید نکات زیر را در رابطه با آدرس‌های استاندارد رعایت کنید.

  • استفاده از چند کلمه کلیدی مهم در URL
  • استفاده کمتر از 115 کاراکتر در URL
  • بیش از چند پارامتر در URL خود استفاده نکنید
  • استفاده از خط فاصله (-) به جای (ـ) یا underscores در آدرس‌ها

بهینه سازی url

  • عدم بهینه سازی سایت برای گوگل پلاس

گوگل پلاس مانند یک سیستم امتیازدهی است. با استفاده از آن، به سایت شما توسط سایرین امتیاز داده می‌شود و تاثیر هر چند ناچیزی بر رنک پیج خواهد گذاشت.
گفته‌ها و شنیده‌ها، گوگل پلاس را چیزی شبیه لایک فیسبوک می دانند اما باید بگوییم این تعریف کاملی نیست! ا

جازه دهید با یک سوال ادامه بدهیم. لایک فیسبوک برای چیست؟ برای این‌که وقتی شما مطلبی را می‌پسندید، به آن امتیاز دهید. ولی اگر بخواهید اجازه دهید سایر دوستان‌تان هم آن را ببینید باید share کنید. در گوگل پلاس شما هم امتیاز می‌دهید و هم به اشتراک میگ‌ذارید و همین اشتراک گذاری، بزرگترین مزیت گوگل پلاس هست. ارزش امتیاز دهی گوگل پلاس را در مقابل این قضیه باید کنار گذاشت!

اگر فرض کنیم شما در جمع دوستان گوگل پلاسی من هستید؛ وقتی من سایت یا مطلبی را پلاس وان کنم و شما مطلبی را جستجو کنید که هم موضوع با آن سایت پلاس وان شده باشد؛ سایت مذکور به عنوان یکی از اولین گزینه‌ها به شما معرفی می‌شود حتی اگر جایگاه اصلی آن در صفحات بعدی باشد. یعنی به همین راحتی می‌شود یک سایت که در صفحات پایین گوگل هست را با پلاس وان کردن برای دوستان به صفحه اول آورد. سعی کنید تعداد دوستان درون حلقه گوگل پلاس خودتان را افزایش دهید! چرا که هرچه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، مورد پلاس وان شده شما برای افراد بیشتری نمایش داده می شود. گوگل با این کار امکان تقلب را به کاربران زرنگ خود داده است.

پیشنهاد می‌شود این مقاله را بخوانید: سئو چیست؟

در ادامه نکاتی را متذکر می‌شویم که به شما کمک خواهد کرد جلوی اشتباهات معمول در سئو سایتتان گرفته شود.

        عدم بهینه‌سازی مطالب برای نمایش در صفحات نتایج موتورهای جستجو

                متن ها را روان بنویسید

  •  کاربران از خواندن متن‌هایی که به خوبی نوشته شده‌اند و دنبال کردنشان آسان است، لذت می‌برند.

                کارهایی که باید از انجام دادن آنها خودداری کنید

  • از نوشتن متن‌های نامرتب که حاوی غلط‌ های املایی و نحوی بسیار باشد پرهیز کنید.
  • قرار دادن متن در داخل تصاویر نیز توصیه نمی شود. (کاربران ممکن است بخواهند متن را کپی کنند.علاوه بر آن، موتورهای جستجو نمی‌توانند متن داخل تصاویر را بخوانند.)
  • قرار دادن حجم زیادی از متن دربارۀ موضوعات مختلف در یک صفحه بدون استفاده از پاراگراف،‌ تیتر و تقسیم بندی ظاهری نیز جزو کارهای ممنوعه است.
  • ایجاد تغییرات ساده در مطالب موجود در سایت (یا حتی کپی کردن مطالب از سایت های دیگر) که ارزشی برای کاربران ندارند.
  • داشتن محتوای تکراری یا تقریباً تکراری در سایت باعث می‌شود کاربران شما را به عنوان منبع موثقی نشناسند.
      مطالب را به دقت دسته بندی کنید
  •  سازمان دهی مطالب سایت همیشه امری مطلوب به حساب می‌آید و کاربران نیز به خوبی می‌توانند بفهمند که یک موضوع در کدام بخش شروع شده و در کجا پایان می‌یابد. تقسیم مطالب به قسمت های منطقی به کاربران کمک می‌کند تا مطالب مورد نیازشان را سریعتر در سایت بیابند.

               مطالب جدید و منحصر به فرد تولید کنید 

  • مطالب جدید نه تنها کاربران ثابت سایت شما را دوباره به سایت شما می‌کشاند بلکه باعث جذب کاربران  جدیدی برای سایتتان خواهد شد.
به این صفحه امتیاز دهید.

خواندن مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم:

پرسش و پاسخ، نظر

سوال یا نظری دارید؟ بنویسید و ارسال کنید.

طراحی شده توسط تیم توسعه و طراحی آرنیکاوب
×