طراحی قالب وردپرس

تجربه کاربری یا User Experience چیست؟

تجربه ی کاربری چیست

تجربه کاربری یا UX – User Experience احساسی است که کاربر حین استفاده و تجربه کردن یک محصول یا خدمت کسب میکند؛ حال این تجربه کاربری میتواند خوب یا بد باشد هر چه کاربر در تجربه اول استفاده از یک وسیله احساس بهتری داشته باشد به استفاده ی دوباره از آن محصول اقدام می کند و این موضوع برای طراحان تجربه کاربری/کاربری یا UX Designer ها مهم است.

تجربه کاربری چیست
 

یک مثال : فرض کنید که شما برای خانه تان یک عدد میز خریده اید. حال اگر پایه های این میز لق باشد یا نتواند وزن وسایل دیگر روی خود را تحمل کند ، نه تنها تجربه کاربری خوبی در استفاده از این محصول برای شما به وجود نمی آورد بلکه باعث می شود که شما حتی به فکر عوض کردن آن نیز بیفتید.

تجربه کاربری در استفاده از یک محصول یا خدمت می تواند برای هر فرد متفاوت باشد مثلا تجربه ای که من در استفاده از یک وسیله بدست می آورم با تجربه ای که شما در استفاده از همین محصول بدست می آورید متفاوت است.

تجربه ی کاربری

استفاده از تجربه های کاربران قبلی و نظرات آن ها در استفاده از محصولات مشابه در تولید یک محصول بهتر بسیار موثر است . مثال : کاربران در استفاده از dualshock 3  ( دسته ی بازی پلی استیشن سه ) نظرات و انتقادات جالبی داشتند مثلا از برآمده بودن استیک های شستی ناراضی بودند ، شرکت سونی بعد از مطالعه ی این نظرات یک سری تقییرات در dualshock 4 به وجود آورد که از جمله ی آن ها رفع مشکل برآمدگی استیک های شستی بود .

چگونه یک تجربه کاربری خوب را ارائه دهیم؟

یک رابط کاربری خوب تجربه کاربری خوب را نیز به دنبال دارد. در واقع اگر کاربر بتواند با محصول مورد نظر ارتباط خوبی برقرار کند ، تجربه خوبی را در استفاده از آن وسیله به دست خواهد آورد. این ارتباط هرچه راحت تر و ساده تر صورت بگیرد تجربه کاربری بدست آمده موفق تر خواهد بود .

یک مثال : شما در خانه پدر بزرگتان راحت تر هستید تا خانه پسر عموی شوهر عمه ی تان. باید این نکته را مدنظر داشته باشید که محصول ارائه شده باید بتواند حداقل یکی از نیاز های کاربر را برطرف کند ، قابل اعتماد باشد ، مرغوب و مطلوب باشد و در نهایت رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد و همچنین ارزش آفرین باشد . این همان نکته ای است که طراحان محصولات و رابط کاربری درگیر آن هستند .

به زبانی دیگر، طراحی تجربه کاربر یا User Experience Design چیست

در سرتاسر دنیا تمامی شرکت ها نظیر apple ، samsung ، nokia ، huawei ، در حال طراحی محصولات هستند که تمایز را میان محصولاتشان ایجاد کنند و در بازار رقابت اهرم پیشتازی را به دست بگیرند بیایید با یک مثال ساده مسئله را باز کنیم. فکر میکنید حس داشتن یک گوشی نوکیا ۱۱۰۰ لذت بخش تر هست یا iphone X ؟ در حوزه طراحی وب سایت هم بعنوان(UX (user expereience عنوان میشود که توسط دونالد نورمن در سال بوجود امده و تا امروز محوریت جلسه ها و گفتمان های زیادی در بین الملل و خصوصا ایران بوده است.

به صورت کلی تجربه خوب و بدی که در استفاده از محصولات یا خدماتی خاص داریم باعث خرید کردن یا عدم خرید یا ادامه استفاده ما میشود. تجربه و احساسات در خرید کردن ما تاثیر بسزایی دارد. مثلا وقتی به یک فروشگاه سر میزنیم تمیزی، ظاهر زیبای ویترین ها،‌ برخورد خوب کارکنان حس و تجربه کاربری خوبی را برای ما به وجود می آورد و ترغیب به خرید مجدد از آن فروشگاه خواهیم شد. حال اگر این فروشگاه ویژگی های بالا را نداشته باشد آیا حاضریم در فروشگاهی که بهم ریخته و نامرتب هست پا بگذاریم و حتی خرید کنیم؟

طراحان UX & UI با همکاری به هم پیوسته و جدا نشدنی در تلاش هستند تا تجربه خوبی از راحتی و کاربردپذیری و در دسترس بودن را به کاربران انتقال بدهند تا حس رضایت و انگیزه را در کاربر ایجاد کنند.

user experience

مثال دو شرکت اینترنتی بزرگ دنیا

Yahoo و Google که ارائه دهنده خدمات زیادی به کاربران هستند از مهم ترین و یا دغدغه اهداف این شرکت ها این است که تمامی سرویس هایشان را در اختیار کاربران داشته باشند .
یاهو این سرویس ها را در صفحه اول خود در دسترس گذاشته اما گوگل راهبردی متفاوتی را به پیش گرفته که همه سرویس ها در اختیار کاربر باشد بدون اینکه او را سردرگم کند.
طراحی تجربه کاربری زمانی به تعالی خواهد رسید که امیخته ای از موارد ذیل باشد.

۱-رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design) طراحی سایت که متشکل از رنگ ها تصاویر گرافیک و دیگر مواردی که کاربر با قوای بینایی انهارا میبیند
۲- کاربردپذیری (Usability) مناسب
۳- قابلیت دسترسی (Accessibility) قابلیت دسترسی راحت نظیر منو های سایت موتور جستجو درون سایت و در کل بتونه خیلی راحت و بدون سردرگی در وبسایت مرور کنه به نتایج دلخواهش برسه
تعامل انسان و کامپیوتر (HCI)
گروهی از عوامل که باعث بشه کاربر از سایت ما دیدن بکنه و موضوع اصلی بحث هست
معماری اطلاعات (Information Architecture)
معماری اطلاعات یعنی تسهیل فرایند دسترسی کاربر به اطلاعات بدون سردرگمی

طراح تجربه کاربری کیست؟

عموما طراحان تجربه کاربری به دو دسته تقسیم میشوند یک دسته کسانی هستند که در تمامی زمینه های بالا و دیگر تخصص دارند و در همه فنون حریف مطلبند که (UX Generalist) نام برده میشوند
دوم کسانی هستند که به صورت تک شاخه ایی رشد کردند و فقط خودشان را در همان زمینه متخصص میدانند که به انگلیسی (UX Specialist)

در یک جمله :

طراح تجربه کاربر کسی است که تجربه های خوب و بد کاربران را پایش کرده و حواسش به آنان باشد.

در نهایت، تجربه کاربری امری لازم و ضروری برای کسب و کارها و در کل طراحان و حتی کسب کارهای کوچک است.

کاربران مد نظر را پایش کنید

متد ایجاد یک تجربه کاربری مؤثر را «طراحی کاربر محور می گویند – User Centric Design . مفهوم کلی طراحی کاربر محور بسیار ساده است : کاربر را در هر مرحله از طراحی محصول معیار قرار دهید. با وجود این، همین مفهوم ساده داری معانی پیچیده است.

اگر شما برای کاربران تجربه های خوب نسازید، آنها از محصول شما استفاده نخواهد کرد و بدون کاربر تنها چیزی که نصیب شما می‌شود، یک فروشگاه متروکه یا یک سرور پر از گرد و خاک است، و تقاضای شمارا براورده نخواهد کرد. امروز باید مطمئن باشید که همه چیز در جای خودش درست کار می‌کند و با این رویکرد برای کاربران یک تجربه جذاب، قابل درک و خوشایند ایجاد خواهید کرد .

رابط کاربری در مقابل تجربه کاربری

رابط کاربری مانند زین، رکاب، و سلطنت عمل می کند.

تجربه کاربری احساسی است که شما را قادر به سوار شدن بر اسب ، و رام کردن گاو خود می کند.

حداقل این چیزی است که در گذشته عنوان میشده است. در عوض، این چیزی است که امیدوار بودم آنها بگویند. با وجود تمام سادگی که به نظر می رسد بسیاری از پیچیدگی ها و تصورات غلط وجود دارد هنگامی که بحث تفاوت های میان رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری پیش می آید، و آنها باعث جامعه طراحی را کاملا هم بزنید هر زمان که آنها به ارمغان آورده است.

نکته جالب توجه این است که من متوجه شده ام که مردم در مشاغل با عناوینی همچون طراح تعامل آسان تر هزینه مورد نظر را دریافت می کنند،زیرا آنها بر اساس تفاوت بین این دو رشته (معمولا بهره برداری کمی از هر دو) اطلاع کسب می کنند و عمل می کنند. و در واقع، من فکر می کنم تفاوت بیشتری در بین مردم در پشت این نقش وجود دارد تا ایده پشت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری وجود دارد.

بیایید به سمت ارائه یک تعریف استاندارد و درست حرکت کنیم که ما سعی خواهیم کرد به توضیح در باره آن بپردازیم. تعریف خیلی ساده طراحی رابط کاربری، بخشی از فرآورده است که کاربر زمانی کهدر حال بازدید از وبسایت است با آن مواجه می شود،و تجربه کاربری نوع احساسی است که آنها زمانی که از یک وبسایت دیدن می کنند با نام مستعار دامنه گسترده ای .

همچنین، تجربه کاربری خوب مانند رفتن مته داخل چوب است،یا اینکه یک تخته موج سواری بدون زحمت روی آب حرکت کنید. احساسی که آنها به شما می دهند بی نظیر است زیرا آنها فقط کار می کنند، به همان سادگی. هر چند، در مقابل، شکل صفحه ای که آن را کمک می کند تا بتوانید نوبت را در طراحی رعایت کنید رابط کاربری خوب است، به طور خلاصه، بسته مکمل همان چیزی است که باعث می شود آن را تجربه کاربری خوب بنامیم، در حالی که رابط کاربری خوب همیشه از عناصر درونی بسیار مهم آن است.

قبل از ادامه، من باید عنوان کنم که این مقاله بر اساس نظرات شخصی من است و به هیچ وجه سعی نشده تا توصیفات بزرگ پر اب و تاب در رابطه اینکه هر موضوع چگونه باید باشد،وجود ندارد. من سعی خواهم کرد که به خوانندگان در مورد عناصر مختلف هر رشته بر اساس تجارب گذشته خود من آموزش لازم را بدهم، اما من دوباره عنوان می کنم که به هیچ وجه سعی نشده که مانعی برای نظرات شخصی شما باشد بنابراین نظرات و عقاید شما باید با مطالب اشاره شده در این مقاله متفاوت باشد. همه استعاره های اشاره شده در این مقاله به این دلیل است که که من فکر می کنم به این موضوع مربوط هستند، و اگر شما فکر می کنید که این استعارات استفاده شده به بحث ما مربوط نمی باشند این اختیار را دارید تا در پست ها آن را بیان کنید و در کنار آن عبارات مورد نظر خود را بنویسید. این موضوع همیشه برای خواننده مفید خواهد بود در مواقعی که در رابطه با ورودی یک موضوع چندین منبه دارند.

UX Design

طراحی تجربه کاربری

User Experience Design

User Experience Design

کلیات:
فقط به آن تصویر نگاه کنید، این یک نمایه باشکوه و بی نظیر در رابطه با مراحل طراحی تجربه کاربری است. در حال حاضر شما می توانید بگویید که چرا مردم در ایفای این نقش باید قادر به تفکر انتقادی و خلاقانه در رابطه با اسا ثابت ان باشند. بنابراین اگر مقداری دچار سردرگمی شدید نگران نباشید از آنجا که ما در واقع تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری را به محصولات فیزیکی مانند تخته موج سواری، و یا حیوانات مانند اسب مرتبط کرده ایم. دلیل آن این است که، این موضوع کاملا بخشی از یک عنوان گیج کننده است . در واقع به این معناست که قطعات کوچک نمایی بزرگتر از دیگران ایجاد می کنند و این که می تواند به نوعی برای بسیاری از افراد و کاربران گیج کننده و چالش آفرین باشد . اما حتی طراحان هم در مواجه با ان دچار مشکل و پیچیدگی می شئند بنابراین احساس ناامیدی و شکست نکنید. بیایید تصور کنید که ما آن دسته از ایده هایی را که در حال حاضر در مورد انها صحبت کردیم به وب یا فضاهای تلفن همراه تبدیل کنید. رابط کاربری می تواند یک سری از دکمه ها و چگونگی ظاهر آنها باشد و تجربه کاربری دکمه فیزیکی است که باید فشاردهیم هنگامی که شما آن را کلیک کنید. واکنش پذیری کلیک شدن و پس از آن که دکمه را بر روی یک وب سایت ۲D چگونه می تواند یک طراح آن را انجام دهد؟ خوب، آن اتفاق می افتد تمام وقت، و من فکر می کنم ما را خراب آنهایی که این کار را می کنند.
به عنوان مثال، من به تعداد زیادی از سایتهایی که دارای دکمه های بزرگ و زیبا با سایه در زیر آنها را مانند آنها فقط منتظرند تا روی آنها کلیک شود و سپس هنگامی که شما بر روی آن کلیک می کنید داخل صفحه قرار نمی گیرند. بدون انیمیشن واکنش گرا، و تنها چیزی که من می دانم این است که آن من را در مورد طراحی و طراح آن محصول نا امید می کنند .
در حال حاضر، من بر این باور نیستم که چون من نوعی از نخبگان دکمه های عجیب و غریب هستم به این موضوع مربوط باشد، اما در عوض من فکر می کنم به این دلیل است که تجربه کاربر خوب چه مقدار می تواند قدرتمند باشد . من باور دارم که هنگامی که ما با تجربه کاربری در ارتباط هستیم ، و بسیار شگفت انگیز (و دکمه هایی که وارد می شوند بنا بر دلیلی است) پس از آن ما به معنای واقعی کلمه احساس می کنیم که همه چیز باید به همان جذابی باشد. البته، من تمی خواهم در رابطه با کل مجموعه قضاوت کنم چرا که نیازی نیست برخی از دکمه ها را فشار دهید اما این بخش بزرگی است که در آن لحظه خاص من تصمیم می گیرم آن دکمه را فشار دهم.
در اینجا بسیاری از عوامل خارجی که در چگونگی احساس ما در مورد یک وب سایت در یک زمان معین تاثیر گذارند وجود دارد، و ما نیاز به انجام هر عملی داریم تا مطمئن شویم که وب سایت خود را به گونه ای که ما تمامی عوامل خارجی موثر را تا آنجایی که به اندازه عوامل درونی موثر در طراحی تجربه کاربری نقش نداشته باشند برطرف کنیم. به طور کلی، همیشه از تجربه کاربری مانند یک چتر است که تمام نقاطی را که تجربه محصول شما را تشکیل می دهند، در حال حاضر، در آینده (هر چند که نوعی استراتژی است)، و در گذشته تحت پوشش قرار می دهد .
بارها و بارها در رابطه با این موضوع بحث شده است که اساس آنها تجربه کابری یا تعامل است،و این سوال پیش می آید که آیا احساسی که افراد در حین استفاده از وبسایت ها دارند اهمیت دارد؟اگر شما به دنبال دسترسی به تبدیل ها هستند و به دنبال یافتن راهی برای مجذوب کردن مردم به بازدید از محصول یا وبلاگ خود هستید، که اگر شما در حال تلاش برای اینکه مردم شما را درک کنند هستید، اگر می خواهید که مردم به شما گوش کنند و حرف های شما را بشنوند، اگر می خواهید مردم پست های شما را به اشتراک بگذارند و اگر به دنبال آن هستید که مردم هر کاری را انجام دهند جواب شما باه است و این موضوع بسیار مهم است.
من مطمئن هستم که شما می توانید این موضوع را به خودتان گوشزد کنید،اما دلیل اینکه ما اغلب به این بحث به ظاهر غیر ضروری می پردازیم این است که طراحانی که در یک زمینه مشغول فعالیت هستند واقعا نمی دانند چگونه خود را معرفی کنند. و دلیل خوبی دارند. طراحان اغلب انجام تعدادی از مشاغل مختلف در حوزه طراحی را انجام نمی دهند، و به همین دلیل است که یافتن فردی که دقیقا بداند که کدام کار بهتر است و چگونه می تواند در قالب یک تیم به کار خود ادامه دهد از اهمیت بسیاری برخوردار است—مگر اینکه شما به دنبال فردی باشید که همه کاره باشد.
تجربه کاربری: طراحی برای احساسات

خارج از صنعت طراحی مردم واقعا احساسی در مورد طراحی عمل می کنند. که در آن بدون ذهن در رابطه با اینکه کار طراحی چقدر می تواند مهم باشد فکر می کنید. آنها بیش از قرار دادن یک محیط خوب زیبا در همه چیز به فعالیت می پردازند. آنها به معنای واقعی کلمه می توانند و باید در رابطه با طراحی محصول شما به خلق احساس بپردازند.
طراح یکی از مهم ترین افراد در تیم موجود در تیم شما است، و باید مانند یک فرد بسیار تاثیر گذار با آن رفتار شود. به عنوان یک مثال مرتبط، هنگامی که  Mark Zuckerburg   در محل کار خود حضور دارد میز طراحان برتر فیس بوک را چندین متر دورتر از میز محل کار خود قرار داده است. مهندسان نیز نقش مهمی را ایفا می کنند،اما آنها همان افرادی هستند که کاربران آنها را نمی بینند. اثرات آنها ضمنی هستند، مانند سرعت سایت و معماری پایگاه داده، اما نقش و حضور یک طراح در طراحی محصول شما بسیار مشهود است – و چیزی است که باید در رابطه با ان گفته شود.
یکی از افرادی که بسیاری از طراحان به دنبال او هستندهارون والترز است که صحبت ها و کتاب های مختلف را نوشته است، اما به همان اندازه کار او به عنوان طراح اصلی تجربه کاربری دراهمیت دارد MailChimp . در حال حاضر، در رابطه با یک محصول شگفت انگیز صحبت خواهیم کرد. حتی بدون دانستن هر چیزی در مورد او و یا آنچه که او در رابطه با آن صحبت می کند و می نویسد،تنها با مراجعه به وبسایت و یا دیدن تصویر فوق ، به من بگویید داگر احساسی را در شما بر نمی انگیزد. خوب، من می دانم که این اتفاق برای شما می افتد.
در واقع همه چیز در رابطه با او به طراحی برای احساسات خلاصه می شود، و او در مورد آن اغلب صحبت می کند. شما می خواهید طراحی خود را به اطراف مرکز احساسات و عواطف کاربر منتقل کنید هنگامی که او از وبسایت شما بازدید می کند. نه فقط آنچه او احساسی که او از عوامل بیرونی به دست می آورد (بعد در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد)، اما احساساتی که می خواهید سایت شما به او منتقل کند و یا آن را احساس کند .
این بسیار آشکار است هنگامی که شما از سرویس استفاده می کنید MailChimp، و یا وقتی در صفحات مربوط به محصولا جستجو می کنید را. شما فورا خواهید دید که آن را یکی از وب سایت هایی است به خوبی طراحی شده است،و سادگی ایجاد یک فرم نسبتا پیچیده حیرت انگیز است. آنهابه شما این امکان را می دهند تا هر مرحله را با استفاده از راهنما و با استفاده از شیوه نگارنگ و گام به گام پشت سر بگذارید، و شما هرگز به تنهایی و بدون راهنما در تاریکی باقی نخواهید ماند و سردر گم نمی شوید. آنها کاملا محصول خود را با استفاده از مثال ها و توضیحاتی در رابطه با اینکه چگونه فرم های خود را بهبود بخشید،برای شما توجیه می کنندو یا اینکه چگونه به تصرف مناطق دیگر از محصول برای بهترین استفاده پس از اینکه شما از آن استفاده کردید،بپردازید. و آنها نه تنها آن را با دادن پنجره معین عظیمی به شما که از خروج شما از سایت زمانی که شما وارد بخش مدیریت شوید جلوگیری می کند، اما در عوض آنها به شما یادآوری های زیبایی را درحین بازدید از محصول ارائه می دهند.
به یاد داشته باشید، همه موارد ذکر شده مهم است .کل محصول تجربه کاربری است،بخش فردی رابط کاربری است.شادی از پرتاب یک توپ بیس بال تجربه کاربری است، دوخت و شکل کروی رابط کاربری است.

تجربه کاربری و رابط کاربری: به صورت یک تیم

به نظر من، در هنگام کار بر روی یک پروژه وب سایت و یا تلفن همراه یک طراح تجربه کاربری به طور موثر یک مدیر خلاق است. اگرچه، اغلب اوقات در ساختار تیم رسمی تر مدیر خلاق کسی است که از نزدیک با تیم موسس برای شناسایی چشم انداز خلاقانه آنها کار می کند و سپس او آن را از طریق مسیر خلاقانه مورد نظر خود به طراح تجربه کاربری می سپارد که او سپس با کمک تیم اصلی رابط کاربری این امر را در وبسایت محقق می کند.

من فکر می کنم که تنها در یک محیط توسعه ،مدیر خلاق می تواند فقط با طراح اصلی تجربه کاربری جایگزین شود، البته اگر او با آن نوع از مسئولیت مشکلی ندارد. و دلیل این امر آنست که آنها نقاط مشترک بسیاری دارند و بسیاری از تخصص های آنها از نظر من شبیه به یکدیگر است. دوباره لازم به ذکر است که اینها تنها نظرات شخصی من هستند.

در واقعیت، شما باید آنها را در هر جا که احساس می کنید که باید در یک پروژه قرار بگیرند و برای به انتها رساندن پروژه مناسب است،قرار دهید اما در ایده آل ترین حالت آنها نمی توانند رابط کاربری / تجربه کاربری را به یکدیگر پیوند دهند مگر اینکه افراد با استعداد و سخت کوشی باشند. من خیلی دوست دارم که بدانم آنچه را که افراد در مورد این موضوع فکر می کنند. بسیاری از شما که این مقاله را می خوانید در زمره طراحان و یا افراد علاقه مند به طراحی هستید ، آیا شما خودتان را به عنوان یک طراح تجربه کاربری و هم طراح رابط کاربری به حساب می آورید؟ یا اینکه شما بر این باورید که میان این دو باید تمایز و تفوتی باشد.

تا آنجا که پروژه های واقعی جلو می رود، طراح تجربه کاربری باید از ابتدا تا پایان پروژه حضور داشته باشد. حضور او در طی شدن چرخه پروژه حیاتی است. پروژها بدون آحضور طراح تجربه کاربری اغلب به نوبه خود مانند گوگل ویدئو، بدون حس می باشند.

همچنین، پروژه هایی که یک شخص و یا یک تیم را در زمینه طراحی تجربه کاربری در اختیار داشته باشید ،پروژه نهایی مانند ZenDeskخواهد شد، که بسیار زیبا بوده و با شوق علاقه می توانید از ان استفاده کنید. نکته حاشیه ای: به سایتZenDesk   بروید و بر روی گزینه “رایگان امتحان کنید” که در سمت راست بالا قرار دارد کلیک کنید. نحوه تعامل یک دکمه به این شکل می باشد. همچنین به عنوان یک نکته جانبی دیگر توجه داشته باشید که آنچه آشکار است این است که من اساسا با این دکمه ها مشکل دارم.

چیز دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که رابط کاربری به طور موثر ابزاری است که شما بدون شک از آن استفاده خواهید کرد و افرادی که از این ابزار استفاده می کنند می دانند که این ابزار دقیقا مانند مته و چکس که در کار ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند،ابزار قدرتمندی هستند. همیشه به یاد داشته باشید طراحان مناسب را برای این کار انتخاب کنید، حتی اگر فکر می کنید که تجربه کاربری از اهمیت بیشتری برخوردار است. شما باید در ذهن داشته باشید که این یک شرکت فراکتال است و حساسیت یک شاخه بر تمامی اجزا اثر می گذارد.
BaseCamp به عنوان مثال دیگری از تجربه کاربری بزرگ است، و در واقع آنها یک تیم بزرگ مهندسی ادارند که تمرکز زیادی بر روی تجربه کاربری دارند. به طور معمول، مهندسان کاملا نمی دانند که چگونه یک طراحی تجربه کاربری بی نظیر را انجام دهند،*  *cough * گوگل * cough *، اما در این مورد تیم مهندسی همراه با طراحان با تجربه خود را به انجام یک کار کاملا شگفت انگیز پرداخته اند که شامل هماهنگی ایده ها برای ایجاد ساده ترین و عالی ترین برنامه های کاربردی پروژه میشود. جدید ترین نسخهBaseCamp   تا به عنوان یکی از برنامه های کاربردی مقاوم است که من تا کنون استفاده کرده ام(شما نیز ان را سریعا امتحان کنید(.

تجربه کاربری: برای شما و کاربرانتان چه معنایی دارد

Screen-shot-2012-05-09-at-5.34.59-PM

ما در این مورد تا کنون در طی مقاله بارها صحبت کرده ایم اما به اندازه کافی مهم است که بخواهیم بخش متمایزی را به آن اختصاص دهیم. اگر بخواهیم به زبان ساده و مستقیم بیان کنیم اگر در سایت شما حسی وجود ندارد خوانندگان نسبت به وبسایت شما بی حس و بی تفاوت می شوند. هر اندازه بیشتر خوانندگان از وبسایت شما و یا محصولاتتان لذت ببرند از لحاظ ذهنی بیشتر درگیر می شوند وبیشتر تمایل پیدا می کنند که از آنها استفاده کنند ،مجدد از وبسایت شما بازدید کنند به اطلاع دوستانشان برسانند، یا فقط بیش از حد شما را با تعریف خود را در مورد خدمات / محصول / یا سایت شما خوشحال کنند.

نکته ای که وجود دارد این است که اغلب گرفتن-۲۲ سناریو است. ما در حال ایجاد به صورت پیکسل، شیب، درخشش، و عمق مصنوعی، و است که اغلب می تواند باعث شود ما به سمتی برویم که آن را به داشتن “احساس” نسبت به محصولات ما شوق می دهد. بازار نرم افزار به عنوان یک سرویس واقعا به بهبود این کمک کرده است، و قبل از آن استفاده از آنها به این سادگی نبود.
حالا هر چند، زمانی که یک سرویس کمک نمی کند که شما نسبت به آن احساسی داشته باشید ،آن شروع به تبدیل شدن به حس نامطلوبی می شود. catch 22اگرچه این یک پیکسل مسطح می باشد که جهانی را که ما در آن کار میکنیم پر کرده است و ما هیچوقت نمی توانیم چیزی را که ایجاد کرده ایم از لحاظ فیزیکی لمس کنیم، ما هنوز باید احساس کنیم که این بخشی از ما است و در واقع شکل گسترده شده ای از وجود ما است. طراحان احساسات زیادی را در آنچه انجام می دهند قرار داده اند البته آنهایی که در کار خود بهترین هستند، و این امر واقعا آشکار است. از آنجایی که وب همچنان به رشد و بلوغ زیادی در طول چند سال آینده خواهد رسید، بر اهمیت این ویژگی روز به روز افزوده می شود.
در واقع، من وب را مکانی در نظر می گیرم که وبسایت ها و محصولات به نحوی مطلوب و با احساس طراحی شده اند که به معنای واقعی کلمه تبدیل مجلاتی از سال های گذشته بشوند. وب ۲٫۰ به نظر می رسید همه چیز در مورد درخشش در لوگو ، و تعامل اجتماعی آنلاین به عنوان یک آزمایش باشد – اما آینده از وب بسیار مهم تر و حیاتی تر است. در چند سال آینده بلوغ وب سایت چیزی جز بلوغ تمام محصولات و سایت های که بر روی آن زندگی می کنند نخواهد بود، و واقعا این چنین خواهد بود. این امر به سرعت باعث کاهش سایت ها و محصولات فرعی می شود. شما اینترانت شرکت خود ، فهرست کارهای روزانه خود را، ایجاد کننده فرم خود را، و ابزار دیگر و هر آنچه که شما نیاز دارید به شما احساسات بدهد و از لحاظ کاربردی مورد استفاده شما قرار بگیرد را انتخاب کنید.
بنابراین، یک دقیقه صبر کنید، اگر این موضوع کاملا در رابطه با احساسات است باعث نمی شود که ما از توجه به کاربردپذیری فاصله بگیریم؟آیا من باید این دو موضوع را به یکدیگر ارتباط میدادم؟به نظر من، بله من باید این کار را انجام میدادم چرا که آنها فوق العاده وابسته به یکدیگر هستند. همانگونه که بلوغ وب افزایش می یابد،و در نتیجه آن بلوغ قوی طراحی محصول افزایش می یابد، بنابراین بلوغ عملکرد محصول نیز رو به افزایش است. این یک اثر ازگانیک و کاملا وابسته به یکدیگر است.
هیچ یک از ما نمی خواهد سر خود را به سقف بکبوبد، بنابراین اگر این سقف غیر واقعی باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟چه می شود اگرارتفاع سقف ۱۰،۰۰۰ فوت بود؟ خوب، شما می توانید هر چیزی را انجام دهید – در جهانی از پیکسل که در آن گرانش وجود ندارد. با توجه به تمام موارد ذکر شده طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری نقش مهمی را ایفا می کنند زیرا آنها عامل بلوغ روز افزون وب خواهند بود.

بله، البته پروتکل ها، معماری پایگاه داده، و مهندسان نیز به همان اندازه نقش مهمی را ایفا می کنند اما در نهایت افرادی که چیزهایی که به طرز باور نکردنی کامل به نظر می رسند ایجاد می کنند، افرادی هستند که مشتریان زیادی را در سراسر دنیا جذب می کنند.
و این نه تنها در مورد تصاویر و یا طراحی و CSS نمی باشد، بلکه در مورد کپی رایت نیز می باشد. نگاهی به کپی در تصویر  MailChimp بالا بیندازید. این تصویر ساده، واضح، براق است و شامل هیچ BS نمیشود. این است که چگونه کپی باید داشته باشد و خواهد بود، شما می توانید یکی از آن دسته از افرادی باشد که در طول راه به ما کمک می کند ، در صورتی که خودتان این موضوع را بخواهید.
رابط کاربری: خط و منحنی های آن
رابط کاربری  یک مفهوم جذاب، و است که واقعا انقلابی در وب به عنوان ما آن را در وب ۲٫۰ روز شناخته شده است. همانطور که شما بدون شک می توانم بگویم، من انجام داده اند بسیاری از ستایش تجربه کاربری در طول دوره این مقاله، اما باید بگویم که بدون ابزار هسته رابط کاربری  آن را نمی خواهد واقعا به معنای هر چیزی است. به یاد داشته باشید که چگونه فرکتال از کلاس علم کار می کنند؟ چگونه می تواند یک کریستال بدون که اولین بخش اولین مرکز تشکیل شده است تشکیل شده است؟
وقتی که همه به این نتیجه رسیدند که زیبایی آنلاین معنای واقعی دارای اهمیت است، آن را واقعا بسیاری از ما سلطنت (اسب دوباره، من می دانم) صورت گرفت، اما آن را در واقع انجام داد. همه ما اطلاع داریم، همه ما از محصولاتی که با توجه به ویژگی های جزیی و فوق العاده رابط کاربری طراحی شده اند و در حال از بین رفتن هستند ناراحت می شویم.  jQueryتاکنون تاثیرات خود را گذاشته است رسانه های واکنش گرا در CSS نیز تاثیر خود را داشته اند،همچنین طراحی واقعی نیز به همین شکل خواهد بود.
من فکر می کنم یکی از چیزهایی که در مورد ماانسانها صدق می کند این است که ما موضوعات را تا زمانی که کاملا در حال از دست رفتن باشند جدی نمی گیریم. و بله، این می تواند مربوط به پاراگراف قبلی در مورد بلوغ وب مرتبط باشد اما بیشتر از آن مربوط به تکامل و توسعه رابط کاربری می باشد.
به عنوان مثال، ما هرگز اینترنت را به عنوان یک روش ارتباطی در نظر نمی گیریم تا زمانی که ما در زمینه ایمیل مشتریان حرفه ای IM شویم. ما هرگز اتومبیل ها را به طور جدی تا زمانی که هنری فورد خط تولید آن را ایجاد کرد جدی در نظر نمی گرفتیم. ما هرگز شروع به بستنی به طور جدی تا سنگ سرد. خوب، شاید یکی از آخرین مورد نوعی اضافه گویی بود – اما باعث شد که شما نکته را بگیرید.
ما از بلوغ لذت می بریم، و هنگامی که در مورد رابط کاربری صحبت می کنیم استفاده از وب مانند انچه کاربران امروزه با آن مواجه هستند به این شکل رشد نکرده بود که در حال حاضر، طراحی رابط کاربری این چنین است. ما در حال حاضرو نسبت به گذشته بیشتر وب را به صورت جدی دنبال می کنیم و بدون شک این روند همچنان رو به افزایش است. در نظر بگیرید که چقدر از فعالیت های ما به صورت انلاین انجام می شود. ما وظایف و جلسات خود را مدیریت می کنیم، ویدئوهای مورد نظر را تماشا می کنیم از طریق شبکه ارتباط برقرار می کنیم، بازی می کنیم، و به معنای واقعی کلمه انجام هر کاری که امکان داشته باشد را به صورت آنلاین انجام می دهیم. این امر نه تنها در رابطه با صرفه جویی منابع طبیعی بهتر است، یکی از راه های سرگرم کننده تر برای انجام کارهای است. از خود بپرسید چرا انجام آن بسیار سرگرم کننده است، و پاسخی که شما همواره به ان خواهید رسید این است که آن اغلب بسیار زیبا است.
اما در استفاده آنلاین ما کاملا آزاد بوده و هیچ محدودیتی نداریم – ما در زندگی روزمره آنلاین با استفاده از منابعی مانند چوب، گاز، روغن، کاغذ، و غیره محدود می شویم. ما تنها توسط خلاقیت طراحان و برنامه نویسان محدودمی شویم. ما در حال حرکت به سمت موج جدیدی از دسترسی آنلاین، و چیزهایی که ما از طریق آن به دست می آوریم حرکت می کنیم و من فکر می کنم ما باید به صورت جمعی از طراحان رابط کاربری برای آن (و مهندسان به همین صورت! من شما را نیز در نظر می گیرم،اما این مقاله در مورد طراحان است)تشکر کنیم.

تجربه کاربری و رابط کاربری:

Screen-shot-2012-05-09-at-6.54.13-PM1

من از آن دسته افرادی نیستم که از ادامه بحث در مورد این دو موضوع لذت ببرم اما در واقعیت، این دو موضوع کاملا متفاوت هستند. اجازه ندهید که کار ارسال، و یا هر کسی که شما بگوید که رابط کاربری برابر تجربه کاربری است.
تصویر بالا همان چیزی است که من آن را رابط کاربری در نظر می گیرم، اما در مورد اینکه انجا حضور داشته باشم و یا به آن نگاه کنم حس خاصی ندارم. هر چند، رابط کاربری به خوبی طراحی شده است، دلیل اینکه هیچ حسی نسبت به ان ندارم به این دلیل است که آن شبیه تجربه کاربری است هرچند در نهایت نمی توان ان را تجربه کاربری به حساب آورد. تجربه کاربری کلیت احساس من از دیدن حساب من همه در یک مکان در mint است. رابط کاربری یکی از نمودار های موجود در صفحه است.
به نظر می رسد عناصر رابط کاربری بیشتر مطالب این مقاله را در بر گرفته اند اما لطفا اجازه دهید من دوباره بگویم که این تصور من در تلاش برای بیرون دادن نیست. من عناصر رابط کاربری را دوست دارم، و یک بار دیگراین موضوع فوق العاده مهم است که ما بدانیم که یک بخش بسیار مهم از تجربه کاربری رابط کاربری است. رابط کاربری می تواند سایت شما را زیبا جلوه دهد فکر می کنم ZenDesk، و در عین حال بدون تجربه کاربری می توان آن را مانند عضویت بدون جامعه است. این احساس است. در صورتی که هیچ جامعه پشت رابط کاربری بدون تجربه کاربری وجود ندارد تا دوباره بتوانیم به بیان احساسات بپردازیم، پس به معنای واقعی کلمه چیزی وجود ندارد. بله، گاهی اوقات افرادی که با رابط کاربری کار می کنند ناخواسته به ایجاد تجربه کاربری می پردازند بدون اینکه چیزی در مورد آن بدانند اما تعداد آنها بسیار کم و محدود است.
جمع بندی مطالب:
هرچند،صحبت کردن در مورد این دو رشته در انزوا برای کمی فراست روانی جالب است، اما آنها به طور کامل و زمانی که روی انها کار می کنیم بهم مرتبط هستند. آنها زمینه های است که هرگز نباید در محل کار از هم جدا شوند، و آنها زمینه های که در آن دو معماران و طراحان که انجام این شغل باید با دستورات مختلف کار نمی کند.
جنبه وابسته به بسیاری از آنچه ما در جهان طراحی وجود دارد، اما این واقعا یکی از آن زمان نیست. به طور مشابه به چگونه یک مدیر خلاق یا نوعی بازی فوتبال راگبی استاد نمیخواهد به ترک تیم خود را به اجرا خود به خود، و احزاب تجربه کاربری رابط کاربری هرگز نباید خود به خود اجرا شود بدون هماهنگی از سوی دیگر است. من قویا در آن از تجربه گذشته اعتقاد دارند.
در مجموع من فکر می کنم که رابط کاربری وتجربه کاربری یک موضوعی است که نیازمند بحث و گفت و گوی بسیاری است ، و اینکه وقتی راجب آن بحث می شود موضوعی است که قابل بحث می باشد. این بحث می تواند دانش دو طرف را در رابطه با هر دو موضوع مورد بحث افزایش دهد. که واقعا یک موضوع شگفت انگیز موقعیتی است، و اگر شما می توانید و یا وقتی که فرصت این کار را داشتید با دوستان طراح خود در مورد آن صحبت کنید . بخاطر دارم که در هنگام شام گفت و گو زیادی در رابطه با این موضوع داشته ام و می تواند خیلی ساده به بحث گرمی تبدیل شود زیرا افراد بر این باورند که اصطلاحات استفاده شده توسط دیگران تفاوت این دو طمینه را به درستی بیان نمی کند(به همین دلیل است که من هیچ مسئولیتی را در این مقاله بر عهده نگرفته ام).
در حال حاضر در رابطه با تمامی مطالب بیان شده چه نظری دارید؟آیا شما از آن دسته از افرادی هستید که همچنان معتقد هستید که این دو موضوع کاملا با یکدیگر متفاوت ان و باید جداگانه بررسی شوند و یا اینکه بر این باورید که این دو موضوع در واقع مشابه بوده و با عناوین متفاوتی بررسی می شوند؟برخی از افراد حتی بیشتر پیش می روند و اینگونه عقیده دارند که آنها نیازی به طراح تجربه کاربری ندارند به این دلیل که یک طراح رابط کاربری خبره می تواند تجربه کاربری را نیز به خوبی طراحی کند،آیا شما از طرفداران این دیدگاه هستید؟

http://www.webdesignerdepot.com/2012/06/ui-vs-ux-whats-the-difference/

 

این مطلب به یک نکته پیش پا افتاده در زمینه طراحی تجربه کاربری می پردازد.

فرصتهای کمی در زندگی به وجود می آید که فرد فکر میکند که در ان متخصص است. رانندگی در باران، پختن یک نیمرو، تکنیکهای بازایابی و طراحی تجربه کاربری!
چرا برخی از این زمینه ها مملو از افراد متخصص است؟ شاید به این دلیل باشد که این موضوعات در دسترس همه قرار دارند و هر فردی می تواند در باره این موضوعات نظر بدهد و لذا متشکل از تجربه هر فرد است.
مسئله اینجاست که تجربه شما مختص به خودتان است و شاید دیگران آن را تجربه نکرده باشند، و چیزی که ممکن است برای شما بدیهی باشد در نظر دیگران اینطور نباشد.

تجربه کاربری: چیزی که به آسانی نقد می شود اما اجرای ان دشوار است.
ساخت و طراحی یک محصول، کار دشواری است. ساخت چیزی که مردم آن را دوست داشته باشند نیز بسیار چالش بر انگیز است.
طراحی تجربه کاربری به طور صحیح و در جای خود، به مواردی  بیش از تجربه یک فرد بستگی دارد و مستلزم فهم اصول روانشناسی رفتاری و عادات رفتاری می باشد، همچنین بستگی به درک عمیق از شخصیت کاربر و مواردی که به آنها رسیده اید یا در آن مهارت کسب کرده اید، دارد. این بدان معناست که می بایست چارچوب صحیحی را برای سنجش کاربر ایجاد و به منظور جلوگیری از نتایج مغرضانه سوالات دقیقی از کاربر پرسیده شود.

باید آگاه باشید که چه مقدار زمان بارگذاری تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار می دهد، و اینکه چطور باید با تیم پشتیبانی خود به منظور رعایت این نکات همکاری کنیم. البته شما باید درک درستی از اصول طراحی مناسب داشته باشید و این در حالیست که باید در عین حال در تعامل بین اصول طراحی و تکنولوژی به روز باشید.

هیچ یک از این موارد حس مشترک نیست

البته این به حس طراحی شما کمک می کند اما طراحی تجربه کاربری مناسب، مستلزم رعایت مواردی بیش از اینها است. برای مثال فهم اینکه چه مقدار آشنایی افراد با فیس بوک میتواند به پیشرفت فرآیند طراحی کمک کند کار آسانی است. به طور کل طراحی که بر اساس تجربه های شخصی انجام نشود کاری بس دشوار است.

خواندن مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم:

پرسش و پاسخ، نظر

سوال یا نظری دارید؟ بنویسید و ارسال کنید.

طراحی شده توسط تیم توسعه و طراحی آرنیکاوب - بروزرسانی در فروردین 1398