خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

آموزش نصب پلاگین در وردپرس

پس از این که سایت خود را ساختید و وردپرس را نصب کردید حالا نوبت به نصب پلاگین و استفاده از افزونه­‌های کاردبردی وردپرس است. با وجود این افزونه­‌ها می‌­توانید از میلیون‌ها قابلیت ویژه­‌ای که هرکدام دارای هدف خاصی هستند، بهره‌­مند شوید و سایت خود را به صورت حرفه‌­ای طراحی کنید. دقت داشته باشید که نصب و راه اندازی افزونه‌­ها ممکن است در برخی از شرایط دچار مشکل شوند. به عنوان مثال برخی از پلاگین­‌ها با هم هم‌خوانی ندارند و شما نمی‌­توانید به طور همزمان از هر دوی آن‌­ها استفاده کنید. بنابراین بهتر است با آموزش نصب پلاگین در وردپرس با آرنیکاوب همراه باشید.

پلاگین چیست؟

بهتر است قبل از آن که به آموزش نصب پلاگین در وردپرس بپردازیم، کمی با پلاگین آشنایی پیدا کنیم. پلاگین­‌ها یا افزونه­‌ها، اسکریپت­‌هایی هستند که باید آن­‌ها را به هسته وردپرس اضافه و با بهره‌­گیری از آن­‌ها قابلیت­‌های جدیدی را به وردپرس اضافه کنیم. همچنین پلاگین می‌­تواند رفتار وردپرس را تغییر دهد. هیچ محدودیتی برای پلاگین­‌ها وجود ندارد. این موضوع به این معناست که افزونه­‌ها می‌­توانند کوچک یا بزرگ، پیچیده یا ساده و سنگین یا سبک باشند.

پلاگین چیست

چگونگی نصب افزونه در وردپرس

برای نصب یک پلاگین در وردپرس چند روش مختلف وجود دارد. این روش­‌ها عبارتند از:

  1. استفاده از جستجوگر افزونه­‌ها برای نصب پلاگین در وردپرس
  2. آپلود پلاگین در قسمت مدیریت
  3. نصب دستی پلاگین با بهره‌مندی از FTP
  4. نصب پلاگین از طریق هاست

در ادامه به توضیح دو مورد پرکاربردتر  و آسان‌­تر که شامل نصب با استفاده از جست‌وجوگر افزونه‌ها و از طریق قسمت مدیریت است می‌­پردازیم.

آموزش نصب پلاگین در وردپرس با استفاده از جستجوگر افزونه‌­ها

این روش آسان­‌ترین روش برای نصب پلاگین در وردپرس است اما دارای محدودیت‌هایی نیز می­‌باشد. پلاگین باید رایگان و در مخزن افزونه‌­های وردپرس باشد. در ابتدا باید به قسمت مدیریت یا پیشخوان بروید و سپس بر روی بخش افزونه‌­ها کلیک کنید. این بخش، خود شامل چند زیرمجموعه است که مورد انتخابی شما “افزودن” است.

در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت چپ کادری با نام “جستجوی افزونه­‌ها” وجود دارد. نام پلاگین مورد نظر خود را در این قسمت تایپ کرده و منتظر بمانید تا نتایج جستجو برای شما نمایش داده شود. در این مرحله می‌­توانید از بین نتایج جستجوی افزونه‌­ها، افزونه مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی گزینه “هم اکنون نصب کن” کلیک کنید. حال وردپرس پلاگین را برای شما دانلود و سپس نصب می­‌کند. بعد از دانلود و نصب پیامی برای شما مبتنی بر نصب موفقیت‌آمیز پلاگین به همراه لینک فعال سازی آن ارسال می‌شود.

دقت داشته باشید افزونه وردپرس بر روی سایت نصب می­‌شود اما به صورت خودکار فعال نیست. برای فعال کردن آن باید بر روی لینک فعالسازی ارسال شده کلیک کنید تا پلاگین نصب شده روی سایت شما فعال شود. حال شما افزونه مورد نظر خود را با موفقیت نصب و فعال­سازی کرده­‌اید. مرحله بعدی تنظیم افزونه است.

آموزش نصب پلاگین در وردپرس با استفاده از جستجوگر افزونه‌­ها

 آموزش نصب افزونه در وردپرس از طریق قسمت مدیریت

برخی از پلاگین‌­ها رایگان نیستند و در قسمت دایرکتوری پلاگین‌­های وردپرس وجود ندارند؛ بنابراین از روش قبل نمی­‌توان آن­‌ها را نصب و فعال­سازی کرد. برای نصب و راه­‌اندازی افزونه­‌های غیر رایگان باید از طریق پیشخوان مدیریت اقدام کنید. اولین کاری که باید انجام بدهید این است که فایل پلاگین را که فایلی زیپ شده است بر روی سیستم خود نصب کنید. حال باید در قسمت پیشخوان بر روی “افزونه‌­ها” کلیک و سپس “افزودن” را انتخاب کنید.

در قسمت بالایی صفحه باز شده، گزینه‌­ای به نام “بارگذاری افزونه” وجود دارد. بر روی این گزینه کلیک کرده و به صفحه آپلود فایل هدایت می­‌شوید. حال باید بر روی گزینه Browse برای انتخاب فایل کلیک کنید. در این قسمت باید آدرس فایلی را وارد کنید که در ابتدای کار آن را دانلود کرده‌­اید. پس از انتخاب فایل مورد نظر حال بر روی دکمه “هم اکنون نصب کن” باید کلیک کنید.

در این مرحله وردپرس فایل انتخاب شده را از سیستم شما آپلود کرده و اقدام به نصب آن می­‌کند. پس از این که عملیات نصب به پایان رسید، پیغام موفقیت آمیز بودن نصب برای شما ارسال می­‌شود. در پایان مشابه روش قبل، پلاگین فقط برای شما نصب شده است و برای فعال­سازی آن باید بر روی آدرس لینک فعال­سازی کلیک کنید.

 

آموزش و اهمیت به‌روزرسانی پلاگین

یکی از مواردی که سبب افزایش امنیت و عملکرد بهتر سایتتان می­‌شود، به‌روزرسانی پلاگین­‌ها است. برای انجام این فرآیند کافی ست در قسمت “پیشخوان” بر روی گزینه “افزونه‌­ها” و سپس بر روی “افزونه‌­های نصب شده” کلیک کنید. در صفحه باز شده برای هر یک از افزونه‌­ها که پیغام ارسال شده بود، اقدام به به‌روزرسانی آن کنید. برای این منظور بر روی گزینه “هم اکنون به‌روزرسانی کنید” در داخل صفحه کلیک کنید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از آپدیت‌­های پلاگین‌­ها با وردپرس یا قالب سایت شما هم­‌خوانی نداشته باشند. قبل از اقدام به به‌روزرسانی حتما از هم‌­خوانی آن با موارد گفته شده اطمینان حاصل کنید.

مشکلات ایجاد شده در زمان نصب افزونه

ممکن است در روند نصب افزونه با مشکلات و خطاهایی روبه‌­رو شوید که سبب مختل شدن فرآیند نصب شود.  بیشترین خطای گزارش شده توسط افراد مربوط به حجم فایل انتخابی است. محدودیت در حجم آپلود وردپرس از مشکلاتی است که ممکن است برخی از کابران با آن مواجه شوند. برای رفع این مشکل باید از روش نصب دستی پلاگین با بهره‌مندی از FTP یا هاست استفاده کرد.

نصب و راه‌­اندازی افرونه‌­ها امکان شخصی سازی را در اختیار کاربر قرار می‌­دهد. افزونه­‌های وردپرس به تنهایی کاربردی ندارند و میزان عملکردشان وابسته به برنامه میزبان است. کار با این افزونه­‌ها بسیار ساده و آسان می‌­باشد. حتی افرادی که در خصوص کدنویسی و قواعد آن اطلاعات و دانش کافی ندارند هم می­‌توانند به ایجاد امکانات و ویژگی­‌های خاص در وب‌سایت خود بپردازند. استفاده از پلاگین‌­ها برای کسب وکارهای اینترنتی کاملا ضروری است و در درصد موفقیت و پیشرفت آن­‌ها بسیار تاثیرگذار است. چرا که هدف از ایجاد و بهرمندی از پلاگین‌­ها، سهولت و تسریع انجام امور است. این امر هم برای مدیران سایت و هم برای کابران سایت کاربردی بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

خواندن مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم:

پرسش و پاسخ، نظر

سوال یا نظری دارید؟ بنویسید و ارسال کنید.

طراحی شده توسط تیم توسعه و طراحی آرنیکاوب
×