طراحی با جدیدترین استانداردها در CSS و W3C Valid

در علم طراحی وب سایت نیز مانند بسیاری از علوم و فنون دیگر، استانداردهایی وجود دارد. مانند استانداردهایی که برای امنیت و برنامه نویسی و … وجود دارد که از جمله ی آن ها استانداردهایی است که در طراحی و پیاده سازی صفحات وب مورد توجه قرار می گیرند.

کنسرسیوم جهانی وب W3C، استانداردهایی را برای صفحات وب در نظر گرفته است. بدیهی است که صفحاتی که این از این استانداردها برخوردار باشند (و یا به عبارت دیگر valid باشند)، از یکسری امتیازات برخوردار خواهند بود، از قبیل:

  • سرعت بیشتر در بالا آمدن وب سایت
  • رفتار بهتر موتورهای جستجو با صفحات استاندارد
  • دارا بودن بیشترین سازگاری با مرورگرهای مختلف صفحات وب
  • انعطاف پذیری بیشتر بهنگام اعمال تغییرات جدید
  • و …

در گذشته طراحی وب سایت ها از طریق استفاده از جداول صورت می گرفت که این کار اشکالات بسیاری داشت از جمله انعطاف پذیری بسیار پایین، سئوی بسیار ضعیف، سازگاری پایین با مرورگرها، سرعت پایین تر بارگذاری صفحات و … اما امروزه عمده محتوای صفحات وب به دو عنصر HTML و CSS باز می گردد که برای هر کدام از آن ها استانداردهایی وجود دارد.

بررسی معتبر (استاندارد) بودن کدهای HTML

توضیح در مورد اینکه استانداردهای طراحی وب شامل چه چیزهایی می شوند، نیاز به یک بحث فنی دارد، ولی اگر شما به عنوان یک کاربر معمولی و یا حتی یک طراح صفحات وب، فقط قصد داشته باشید معتبر و استاندارد بودن کدهای صفحات وب را بررسی کنید، کنسرسیوم جهانی وب این امکان را به راحتی در اختیار شما قرار داده است. برای استفاده از این امکان که markup validation service نام دارد، می توانید به وب سایت http://validator.w3.org بروید و آدرس صفحه ی مورد نظرتان را در آنجا بنویسید. سپس دکمه ی Check را کلیک کنید تا ببینید که آیا صفحه ی مورد نظر استاندارد می باشد یا خیر. البته صفحه ی مذکور، این قابلیت را دارد که فایل HTML شما را بررسی کند و یا اینکه مستقیما کدهای خودتان را در آن بنویسید تا اعتبار آن را بررسی کند.

بررسی معتبر و استاندارد بودن کدهای CSS

بررسی استاندارد بودن کدهای CSS از اهمیت به مراتب کمتری نسبت به بررسی استاندارد بودن کدهای HTML برخوردار است. و اصولا در برخی مواقع لازم است تا برای اینکه به مرورگرهای قدیمی تر قابلیت های جدید اضافه شود، یکسری کدهای به ظاهر غیر استاندارد نوشته شود که لطمه ای به اصل قضیه وارد نمی کند. اما اگر تمایلی به بررسی استاندارد بودن کدهای CSS صفحات داشته باشید، می توانید به طریق مشابه، از طریق آدرس http://jigsaw.w3.org/css-validator بررسی کنید.

پرسش و پاسخ، نظر

سوال یا نظری دارید؟ بنویسید و ارسال کنید.

طراحی شده توسط تیم توسعه و طراحی آرنیکاوب
×