خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

چگونه از انتشار هرزنامه در وردپرس جلوگیری کنیم؟

موضوع اسپم و هرزنامه یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که بیشتر کاربران اینترنتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. دریافت چنین دیدگاه‌هایی علاوه بر سایت‌ها در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی نیز به چشم می‌خورد و متأسفانه تعداد آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیز با وجود تمامی قابلیت‌هایی که دارد، با مشکلات حاصل از هرزنامه درگیر است. بنابراین یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربرانی که در وب‌سایت‌های وردپرس فعال هستند این است که چگونه از انتشار هرزنامه در وردپرس جلوگیری کنیم؟ البته جلوگیری از نشر کامنت‌های اسپم در وردپرس به صورت کامل امکان‌پذیر نیست؛ اما می‌توان به کمک پلاگین‌های موجود تعداد آن‌ها را کاهش داد. هدف از نگارش این مطلب، ارائه راهکارهایی جهت مبارزه با هرزنامه در وردپرس است. در ادامه با آرنیکاوب همراه باشید.

کامنت اسپم یا هرزنامه چیست؟

اسپم یا هرزنامه، پیام یا محتوایی است که مورد نیاز کاربر نیست و بدون درخواست گیرنده، فرستاده می‌شود. این اسپم ها را می‌توان به صورت نظرات و دیدگاه‌ یا ایمیل مشاهده کرد. کامنت‌های اسپم انواع مختلفی دارند و از طریق ربات‌های اسپمر فرستاده می‌شوند. متأسفانه تعدادی از این کامنت‌ها حاوی لینک‌های مخرب هستند و بسیار آسیب‌زننده می‌باشند.

بزرگ‌ترین مشکل ایجاد شده توسط هرزنامه‌ها، پر شدن ظرفیت نظرات سایت شما است. این مسئله باعث می‌شود که فضای مناسب برای ارسال نظرات کاربران واقعی از بین برود و تعداد بازدیدکنندگان سایت تا حد زیادی کاهش یابد. بدون شک بروز چنین رخدادهایی از اعتبار سایت شما کم خواهد کرد.

کامنت اسپم

هدف از انتشار هرزنامه در وردپرس چیست؟

جالب است بدانید که ارسال هرزنامه توسط ربات‌ها صورت می‌گیرد. چنین ربات‌هایی با هدف کسب رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو طراحی می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتقاء رتبه سایت استفاده از بک لینک‌ها است و ارسال کامنت اسپم راحت‌ترین راه برای دریافت بک لینک محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هدف طراحان چنین ربات‌هایی دستیابی به درآمد بیشتر می‌باشد. البته عده‌ای از افراد نیز با قرار دادن لینک‌های مخرب در کامنت های اسپم، با هدف کاهش رتبه سایت‌های رقیب اقدام به نشر هرزنامه می‌کنند.

چگونه از انتشار هرزنامه در وردپرس جلوگیری کنیم؟

با این که توسعه­ دهندگان وردپرس بی ­وقفه در حال تلاش هستند، اما باز هم موضوع هرزنامه یکی از بزرگ‌­ترین مشکلاتی است که گریبان­ گیر کاربران وردپرس است. در طی انجام یک تحقیق و بررسی در وردپرس مشخص شد که میزان نظرات اسپم 24 برابر نظرات واقعی است. این موضوع به این معنا است که سیستم وردپرس به­ طور میانگین هرماه با 132 میلیون هرزنامه مواجه است. معمولا انتشار نظرات اسپم زمانی اتفاق می­‌افتد که حجم ترافیک سایت بالا است. در مطالب ذیل به چند روش برای جلوگیری از انتشار هرزنامه اشاره خواهیم کرد.

غیر فعال کردن بخش نظرات

یک نمونه از سریع‌­ترین روش‌­ها برای حل این مشکل این است که بخش نظرات را غیر فعال کنید. البته باید به این نکته توجه داشته­ باشید که اگر وب‌سایت شما یک فروشگاه آنلاین است، غیر فعال کردن بخش نظرات به­ هیچ عنوان پیشنهاد خوبی نیست؛ چرا که دیجیتال مارکترها برای جذب مخاطب و کسب اطمینان مشتری بالقوه، باید بخش نظرات خود را باز بگذارند تا افراد پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت به محصول بیان کنند. از منظر دیگر وجود نظرات کاربران سبب آگاهی نسبت به مشکلات محصول و حتی وب‌سایت می­‌شود که این امر در افزایش روند بهبود عملکرد سایت بسیار تاثیرگذار است. بنابراین پیشنهاد می­‌شود از روش غیرفعال کردن نظرات خودداری نمایید.

حذف دستی

دومین روش برای خلاصی از نظرات اسپم، حذف دستی آن­‌ها است. شاید در نگاه اول برای مدتی کوتاه پیشنهاد خوبی باشد، اما به این نکته توجه داشته باشید که تنها تا مدت زمانی کوتاه می‌­توانید نظرات را به­ صورت دستی حذف کنید. در درجه دوم باید گفت اگر نظرات بیش ازحد تصور باشند، باز هم حذف دستی پیشنهاد خوبی است؟ به ­طور حتم جواب آن منفی است. بنابراین حذف دستی برای تعداد انگشت شمار نظرات خوب است و به هیچ ­وجه مناسب برای نظرات زیاد نیست.

جلوگیری از انتشار هرزنامه

غیر فعال کردن کامنت بی نام در وردپرس

غیرفعال سازی کامنت‌های بی‌نام و ناشناس می‌تواند یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از کامنت های اسپم باشد. در قسمت دیدگاه وردپرس ۴ فیلد با عنوان نام، ایمیل، کامنت و سایت وجود دارد. اگر به بخش کامنت‌های بی‌نام دسترسی داده شود، دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعاتی نظیر نام و ایمیل نیست. همین موضوع باعث می‌شود که سایت شما مورد حمله ربات‌های اسپمر قرار بگیرد. برای غیرفعال‌ کردن کامنت‌های بی‌نام می‌توان وارد بخش گفتگو در تنظیمات وردپرس شوید و گزینه نویسنده دیدگاه باید نام و نشانی ایمیل خود را بنویسد را فعال نمایید.

غیرفعال کردن نظرات در پست‌های قدیمی

یکی از قابلیت‌های موجود در سیستم مدیریت محتوای وردپرس، غیرفعال کردن نظرات در پست‌های قدیمی است. معمولا بیشتر سایت‌هایی که محتواهای زیادی دارند از چنین قابلیتی استفاده می‌کنند. برای انجام این کار می‌توانید وارد قسمت تنظیم دیدگاه‌ها شوید و روی گزینه بستن دیدگاه‌ها در نوشته‌های قدیمی‌تر از ۱۴ روز به صورت خودکار کلیک نمایید. پس از فعال‌سازی این گزینه می‌توانید از این قابلیت کاربردی و اثربخش در جهت کاهش کامنت های اسپم استفاده کنید. با این کار وردپرس با بستن نظرات در یک بازه زمانی مشخص، اجازه ارسال نظر را به هیچ کاربری نخواهد داد.

فعال‌سازی مدیریت دیدگاه

استفاده از راهکار مدیریت دیدگاه یکی دیگر از گزینه‌های مقابله با هرزنامه محسوب می‌شود. مدیریت دیدگاه به این معنی است که تنها نظراتی نمایش داده شوند که توسط مدیر سایت تأیید شده باشند. البته در این روش همه نظرات باید به صورت دستی تأیید شوند؛ در نتیجه نظرات اسپم نیز برای شما ارسال خواهد شد با این تفاوت که سایر کاربران نمی‌توانند این نظرات را ببینند.

روش دیگری که در این راهکار وجود دارد؛ تنها مدیریت بعضی از کامنت‌ها است. مثلا مدیریت کامنت‌هایی که از لینک‌های خاص فرستاده می‌شوند مدیریت می‌شود. همچنین می‌توانید در بخش مدیریت دیدگاه‌ها از فهرستی از آدرس‌ها، نام‌ها و… که از قبل تهیه کرده‌اید؛ استفاده کنید.

تهیه لیست سیاه

برخی از نظرات هرزنامه از تعدادی کلمه کلیدی مشخص تشکیل شده‌اند و به‌آسانی قابل تشخیص می‌باشند. بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را شناسایی کرده و از انتشارشان جلوگیری کنید. یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از کامنت اسپم، تهیه لیست سیاه است. شما این امکان را دارید که با تهیه لیست سیاهی از کلمات و ارائه آن به وردپرس، از انتشار دیدگاه‌های حاوی این این کلمات خودداری نمایید.

برای انجام این کار کافی است ابتدا وارد گزینه تنظیمات شوید سپس از بخش گفتگو بر روی قسمت سیاه‌نامه دیدگاه‌ها کلیک کنید. حال فهرستی از کلمات موردنظر خود را در این بخش یادداشت نمایید. حالا اگر نظرات ارسالی شامل هریک از کلمات موجود در این لیست باشد مستقیماً وارد سطل زباله خواهد شد. البته در انتخاب کلمات دقت کافی داشته باشید تا نظرات مفید به اشتباه حذف نشوند.

نظرات اسپم

افزودن recaptch

Recaptcha یک آزمون تستی گوگل برای تفکیک کردن انسان از هوش مصنوعی (ربات) است.  Recaptcha را می‌توان یک فرم به‌روز شده از captcha دانست که برای توقف ربات‌ها مورد استفاده قرار می­‌گیرد. یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از انتشار هرزنامه‌ها استفاده از کپچا است. در این روش، کار برای کاربران حقیقی بسیار ساده است. آن‌ها می‌توانند با انجام یک کلیک و تایید این که ربات نیستند به فعالیت خود ادامه دهند. عبور از این مرحله برای ربات‌ها بسیار مشکل و دشوار است؛ زیرا اگر گوگل متوجه حضور ربات شود آن را با چالش‌های بسیار سختی مواجه می‌کند.

کامنت فیسبوک

یک نمونه از مناسب‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از نظرات اسپم، استفاده از کامنت فیسبوک است. برای انجام فرآیند نظر دادن باید کاربران وارد فیسبوک شوند. اگر مخاطبین و کاربران سایت شما در شبکه اجتماعی فیسبوک حساب کاربری نداشته باشند این عملیات با کمی پیچیدگی همراه می‌شود. البته برای وب­‌سایت‌ها و کاربران ایرانی استفاده از کامنت فیسبوک کمی سخت‌ و مشکل است؛ چرا که این شبکه اجتماعی در داخل ایران فیلتر می‌­باشد.

کاهش لینک‌های قابل پذیرش در هر نوشته

همان‌طور که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین اهداف هرزنامه، افزودن لینک در قسمت نظرات است. آن‌ها به کمک این روش بازید و رتبه سایت خود را افزایش می‌دهند و درآمد سایت خود را بالا می‌برند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از انتشار نظرات اسپم از این طریق، تعداد لینک‌های قابل پذیرش در کامنت ها را کاهش دهید.

شما می‌توانید پس از ورود به قسمت تنظیمات، وارد بخش گفتگو شوید و تعداد لینک‌های مجاز را تغییر دهید. شما در این بخش این امکان را دارید که حد مجاز به استفاده از لینک‌ها را در هر کامنت تعیین نمایید. حتی می‌توان تعداد این لینک‌ها را صفر در نظر گرفت تا نظرات دارای لینک نمایش داده نشوند.

جلوگیری از انتشار هرزنامه در وردپرس چرا و چگونه؟

کامنت­‌های اسپم یا هرزنامه می‌­توانند اثرات مخربی نظیر کاهش بازدیدکنندگان یا کاهش رتبه سایت شما را به همراه داشته باشند. جلوگیری از انتشار این نظرات منفی، چالشی است که نیاز به استراتژی­‌های مختلف دارد. مطالب فوق تنها تعدادی از راهکارهای مقابله با هرزنامه می‌­باشد که به اختصار نوشته شده است.

شما می‌­توانید برای متوقف کردن کامنت­‌های اسپم از راهکارهای دیگری مثل پلاگین‌­های ضدهرزنامه، استفاده از کلودفلر و… نیز استفاده کنید. مهم نیست کدام‌یک از روش­‌های نام­برده شده را به ­کار بگیرید. آن چیزی که در این طلب حائز اهمیت می‌­باشد این است که تحت هر شرایطی از انتشار این کامنت­‌ها جلوگیری کرده و وب­‌سایت خود را از سایه سنگین آن‌­ها در امان بدارید؛ زیرا نظرات اسپم خود به خود از بین نمی­‌روند و با بی­ توجهی شما سرعت و تعداد انتشار آن­‌ها افزایش خواهد یافت.

 

خواندن مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم:

پرسش و پاسخ، نظر

سوال یا نظری دارید؟ بنویسید و ارسال کنید.

طراحی شده توسط تیم توسعه و طراحی آرنیکاوب
×