خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

۳۰ اصطلاحات مهم و رایج در سئو را یاد بگیریم

اگر شما هم به تازگی با مفهوم سئو آشنا شده‌اید یا در حال آموزش در این زمینه هستید، ممکن است گاهی با کلماتی مواجه شوید که معانی آنها و کاربردشان را در این زمینه به خوبی نمی‌دانید. در این مطلب از آرنیکاوب به ذکر و بررسی تعدادی از کلمات کلیدی و  اصطلاحات مهم SEO (سئو) می پردازیم که می تواند برای مبتدیانی که در نیمه راه مدیریت وب سایت یا وبلاگ در تلاش برای بهینه سازی خود هستند، راهنمای خوبی باشد.

 

اصطلاحات رایج و مهم در سئو

 

اصطلاحات عام و کلی در سئو

در این بخش به بررسی اصطلاحات کلی و اولیه سئو می‌پردازیم، دانستن و درک مفهوم این اصطلاحات لازمه ورود به زمینه ی سئو می‌باشد.

Search Engine

وبسایتی است که به کمک آن افراد می توانند برای جستجو مطالب و عناوین مورد نظر در اینترنت استفاده می کنند. مانند Google & Bing

Search Query

عبارتست از کلمات یا عبارتی که افراد با استفاده از تایپ کردن آنها مطالب مورد نظر خود را در اینترنت جستجو می کنند.

SEM

کوتاه شده عبارت search engine marketing است و به معنای تجارت از طریق موتور جستجو می باشد و به فرآیند تجاری سازی یک وبسایت در موتور های جستجو گفته می شود که معمولا از طریق Seo، PPC (پرداخت وجه با هر کلیک بر روی محصول مورد نظر) و پرداخت انجام می شود.

SEO

خلاصه شده عبارت search engine optimizing است که به معنای بهینه سازی موتور های جستجو می باشد و معمولا به سیستمی از روش ها و راهکارها اطلاق می شود که به منظور انتشار و بازاریاب وبسایت برای بهبود و افزایش کار آیی وبسایت شما در لیست های اساسی استفاده می شود.

SERPs

خلاصه شده عبارت search engine result page(s) است که به معنای صفحه یا صفحات نتایج موتور جستجو می باشد. و به صفحه ای گفته می شود که نتایج جستجو شده مورد نظر شما در آن نمایش داده می شود.

Algorithm

فرمول های ریاضی مخفی ای که توسط موتورهای جستجو برای محاسبه رتبه بندی وب سایت در رابطه با جستجوی عبارت داده شده استفاده می شود.

Black Hat SEO

از تکنیک ها و ویژگی های سئو است که برخلاف دستورالعمل های موتور جستجو عمل کرده و یا با فریب دادن موتور های جستجو، باعث می شود رتبه بندی شما در میان صفحات وب ارتقاء یابد.

White Hat SEO

یک سئو سازی یا بهینه سازی ساده و معمولی است که با استفاده از موتور های جستجو و surfer ها مطالب مرتبط و مفید را ایجاد و بهبود می بخشد.

HTML

زبان پیشرفته نشانه گذاری چند متنی است که کدهای اساسی آن معمولا برای ایجاد محتو و مطالب صفحات وبسایت به کار می رود.

No follow

این ویژگی منحصر به فرد موجود در HTML با اضافه شدن به تگ “”anchor این امکان را به وب اسپایدر ها می دهد که لینک های مشخص شده را دنبال نکرده و ضمیمه نکنند.

Google Bot

یک وب اسپایدر است که مختص گوگل است.

Off page SEO

با استفاده از ارتقاء و بهبود متن ها و لینک های وبسایت های دیگر که در آنها به وبسایت شما اشاره ای شده یا لینکی از وبسایت شما در آن قرار دارد، می توانید وبسایت خود را بهینه سازی نمایید.

On page SEO

شما می توانید با استفاده از ارتقاء و بهبود مطالب و محتوا و متن های موجود در وبسایت خود،به بهینه سازی کردن یک وبسایت کمک کنید.

Web Spider

به برنامه کامپیوتری گفته میشود که با بررسی اینترنت،مطالب و موضوعات یافت شده توسط موتور های جستجو را ضمیمه می کند.

Paid Search

هزینه ای که برای ” لیست اسپانسرها” پرداخت می شود و معمولا در سمت راست صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می شود.

Organic Search or Organic Listings

عدم پرداخت شده برای نتایجی که در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می شود .این نیز همچنین به عنوان جست و جو طبیعی شناخته می شود.

Outbound link

به رابطه ای میان یک صفحه یه یک وبسایت گفته می شود.

 

 

اصطلاحات مهم مرتبط به سئو محتوا


Alt attribute or ‘alt text

یکی از ویژگی های موجود در HTML است که به کمک آن می توان متنی توصیفی را به تصاویر اضافه کرد تا افرادی که از خوانندگان و مرجعه کنندگانی که مشکل بینایی دارند و وب اسپایدر ها بتوانند از آن استفاده کرده و با مطالعه متن از محتوای تصاویر آگاه شوند.

Anchor tag

صورت نکمیل شده عبارت tag است که در HTML موجود می باشد و با استفاده از این ویژگی می توان در یک وبسایت و یا صفحه وب لینک ایجاد کرد.

Anchor text

عبارت یا کلمات دقیقی است که برای توصیف یک لینک متنی مورد استفاده قرار می گیرد و یا با توجه به کد های HTML، کلمات یا عبارت دقیقی که میان anchor tags قرار می گیرد.

Back Link

یک هایپر لینک از صفحات دیگر وبسایت است که صفحه وبسایت شما را لینک می کند. لینک های ورودی را مشاهده کنید.

Deep linking

گونه ای از لینک های پشتیبان است که در عوض پیوند به صفحه اصلی وبسایت، به صفحات داخلی یک وبسایت لینک می شود.

Inbound link

پیوندی میان وبسایت شما با وبسایت های دیگر است. یک لینک ورودی عادی باعث ایجاد لینک میان چند وبسایت می شود که ویژگی مفیدی به حساب می آید.

Keyphrase or keywords

کلمات و عباراتی را شامل می شود که به کمک آنها می توانید صفحه وبسایت خود را بهینه کنید.

Link bait

محتوا و مطالب اینترنتی را شامل می شود که به منظور جذب لینک های پشتیبان به کار رفته و ایجاد شده اند.

Link juice

اعتبار و ارزشی است که با استفاده از میان لینک های موجود در وبسایت و صفحات آن وجود دارد. اگر شما به وبسایتی وارد شوید مقداری از مطالب وبسایت شما در آن وبسایت قرار می گیرد.

Long tail

عبارتست از تمرین به منظور بهینه سازی کلمات جستجو شده با بسامد کمتر و بیشتر است که برای جستجو ترکیبی از کلمات کلیدی به کار می رود.

Meta tags

تگ های ویژه HTML هستند که به منظور فراهم کردن اطلاعاتی در رابطه با صفحه وبسایت برای مرورگرها و وب اسپایدر ها استفاده می شود.

Meta description

گونه ای از تگ های متا است که می توان از آن در ایجاد خلاصه ای از صفحه وبسایت در SERPS استفاده کرد.

Meta keywords

گونه ای از تگ های متا است که (اخیرا مورد استفاده قرار نمی گیرد) با استفاده از آن موتور جستجو تصمیم می گیرد که براساس کدام عبارت جستجو شده رتبه بندی وبسایت معین می شود.

Meta robots

حالتی خاص تگ های متا است که با کمک آن وب اسپایدر صفحات مورد نیاز را ضمیمه کرده و به سایر صفحات کاری ندارد.

 

برای اطلاعات بیشتر و بررسی واژه‌های بیشتر مرتبط با سئو می‌توانید این واژه نامه سئو را که به بررسی بیش‌از ۲۰۰ اصطلاح مرتبط با سئو پرداخته مطالعه کنید.

به این صفحه امتیاز دهید.

خواندن مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم:

پرسش و پاسخ، نظر

سوال یا نظری دارید؟ بنویسید و ارسال کنید.

طراحی شده توسط تیم توسعه و طراحی آرنیکاوب
×