خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

فایل‌های قالب وردپرس به همراه توضیح دقیق آن‌ها

درست کردن قالب وردپرس کار خیلی سختی نیست. با یادگیری نکات پایه، به راحتی روی ریل خواهید افتاد و می‌توانید طراحی قالب‌های وردپرس را شروع کنید. اما قبل از این‌که خود را درگیر نکات ریز و پیشرفته بکنید، لازم است که با فایل‌های قالب وردپرس آشنا شوید. صفحات یک وب‌سایت وردپرسی، با استفاده از یک فایل الگو یا ترکیبی از آن‌ها ساخته می‌شوند. این فایل‌های الگو در نواحی مختلفی از یک صفحه‌ی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر به فایل‌های یک قالب‌ وردپرس آماده نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که تمامی بخش‌ها در یک پوشه قرار دارند که شامل 12 فایل اصلی می‌باشد. بعضی از پوسته‌ها که پوسته‌های پیش‌فرض وردپرس هم شامل آن‌ها می شوند، شامل فایل‌هایی هستند که اکثر آن‌ها قابل شخصی سازی می‌باشند.

فایل‌های قالب وردپرس

مزایای شناخت فایل‌های قالب وردپرس و استفاده از آن‌‌ها

به کمک پوسته‌های وردپرس، می‌توان امکانات و قابلیت‌های جدیدی به سایت اضافه کرد. همچنین می‌توان ساختاری منظم برای آن طراحی کرد به طوری که مدیر وب‌سایت بدون نیاز به دانش کدنویسی و به صورت کاملا بصری امکان تغییر و سفارشی‌سازی ساختار سایت را داشته باشد.

در زیر به فایل‌های اصلی که شما با آن‌ها سر و کار خواهید داشت می‌پردازیم:

header.php

header.php شامل تمامی بخش‌هایی است که شما در بالای سایت می‌خواهید داشته باشید و معمولا در قسمت بالایی تمام فایل‌های قالب قرار می‌گیرد. این فایل معمولا شامل مواردی از جمله اطلاعات هدر، فراخوانی فایل‌های CSS، ناوبری وب‌سایت، عنوان صفحه، لوگوی سایت و… می‌باشد.

index.php ( یکی از مهم‌ترین فایل‌های قالب وردپرس)

این فایل، اصلی ترین فایل پوسته وردپرس محسوب می‌شود که قطعه بندی و نحوه نمایش محتوای صفحات را برعهده دارد. به عبارت دیگر، پوسته وردپرس بدون این فایل کارایی نداشته و بدون آن کار نمی‌کند، به همین دلیل باید این فایل را در طراحی قالب بسیار مهم بدانید.

این فایل معمولا حاوی سایر فایل‌های پوسته می‌باشد، از جمله header.php ،footer.php، و sidebar.php. این فایل همچنین شامل یک حلقه(loop) می‌باشد که نقش نمایش مقاله‌ها یا صفحات پوسته را بر عهده دارند.

صفحه هایی مثل بایگانی، برگه های یکتا و امثال آن، برای نمایش خود نیاز به index.php دارند. هرچند که مهم ترین صفحه در سایت وردپرسی، صفحه اصلی است که هنگام بازدید کاربران از این صفحه، وظیفه وردپرس این است که فایل index.php را فرا خوانده و صفحه را نمایش دهد.

به این ترتیب، این فایل برای نمایش صفحه اصلی قالب وردپرس بکار می رود. از این رو این فایل، در کنار فایل style.css دو فایل ضروری برای قالب وردپرس محسوب می‌شوند که در ادامه راجع به فایل استایل توضیحات بیشتری را مطالعه می‎کنید.

حتما بخوانید: طراحی قالب وردپرس

فایل های مهم پوسته وردپرس

front-page.php

یکی دیگر از فایل‌های پوسته‌ وردپرس، front-page.php نام دارد. در قالب‌های وردپرس این فایل بر روی صفحه اصلی سایت تاثیرگذار است و تا وقتی که شما این فایل را در قالب وردپرس خود استفاده می‌کنید، فایل index.php بی‌اثر خواهد بود. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر درمورد کارآیی فایل front-page.php صحبت کنیم، لازم است آن را با سایر فایل‌ها مقایسه کنیم تا مفهوم کاربرد این فایل واضح‌تر و شفاف‌تر شود.

تفاوت صفحه اصلی (home.php) با صفحه خانگی (front-page.php) زمانی مشخص می‌شود که کاربر از یک برگه به عنوان صفحه اصلی استفاده کند. درواقع وردپرس این امکان را در اختیار شما می‌گذارد که به جای صفحه خانگی، محتویات یک برگه را به مخاطبین سایتتان نمایش دهید. اگر فایل front-page.php در پوسته سایت شما موجود باشد، صفحه index.php نادیده گرفته شده و اولویت با این فایل می‌باشد.

sidebar.php

تمامی بخش‌هایی که می‌خواهید در بخش سایدبار داشته باشید در این قسمت می‌باشد. سایدبار وظیفه نگهداری مواردی از جمله widget areaها را برعهده دارد. sidebar.php معمولا در فایل‌هایی از پوسته، ازجمله index.php، page.php و single.php برای فراخوانی سایدبار، قرار داده می‌شود.

فایل‌های قالب وردپرس

footer.php

در توسعه قالب سایت‌های وردپرسی، قسمت فوتر سایت در فایلی به نام footer.php تعریف می‌شود. در بعضی از قالب‌های وردپرس، ممکن است که ناحیه فوتر یک منطقه را شامل شود که می‌توانید در آن از ویجت‌های وردپرسی استفاده نمایید. فوتر سایت همواره ثابت بوده و تغییری نمی‌کند مگر آن که بخواهید قالب کلی سایت را تغییر دهید. همان‌طور که می‌دانید عناصر قرار گرفته در این بخش، مربوط به همه قسمت‌های سایت بوده و به بخش ویژه‌ای از سایت متعلق نمی‌باشند. با توسعه HTML5 مفهوم فوتر و هدر نیز تغییر و ارتقا پیدا کرد.

روش‌های گوناگونی برای ویرایش فوتر سایت‌های وردپرسی وجود دارد. همچنین شما می‌توانید از پلاگین‌های مربوطه نیز برای این کار استفاده نمایید. اگر قصد دارید فوتر سایت خود را از طریق کدنویسی تغییر دهید، باید در فایل footer.php یا style.css و یا هردوی آن‌ها تغییرات لازم را اعمال کنید. برای استفاده از فایل footer.php وارد داشبورد وردپرس خود شده و در قسمت منو بر روی گزینه Appearance کلیک کرده و در آنجا گزینه Editor را انتخاب کنید. فایل footer.php را می‌توانید در قسمت سمت راست فهرست فایل‌های قالب بیابید و کد موردنظرتان را در آن وارد کنید. فراموش نکنید که انجام این کار نیازمند دانش کافی برنامه نویسی بوده و برای حفظ اطلاعات و امنیت سایت، باید با احتیاط انجام شود.

category.php

نمایش دسته‌بندی‌های مختلف در وردپرس به صورت پیش‌فرض در فایل category.php تعریف می‌شوند. در صورتی که چنین فایلی در قالب وردپرس شما موجود نباشد، از قوانین مربوط به سلسله مراتب فایل‌ها استفاده خواهد شد. البته لازم به ذکر است که معمولا وبمستران از این فایل استفاده نمی‌کنند؛ چراکه نحوه نمایش برگه آرشیو مطالب با نمایش دسته‌بندی‌ها یکسان می‌باشد و اگر category.php وجود نداشته باشد، وردپرس به صورت خودکار طبق قوانین سلسله مراتب فایل‌ها، از فایل archive.php استفاده می‌کند.

archive.php

فایلی از قالب که در آن می‌توانید تمامی دسته بندی‌ها و تاریخ‌ها و نویسنده‌ها را مشاهده کنید.

طراحی قالب ریسپانسیو وردپرس

single.php

نوشته‌های تکی در وبسایت‌های وردپرسی به کمک single.php رندر می‌شوند و در آن قرار می‌گیرند. در توضیح این فایل از پوسته وردپرس، باید بگوییم که single.php ویژگی‌های بارگذاری صفحات داخلی سایت را در خود نگه می‎دارد. علاوه بر این، شما می‌توانید در آن یک حالت شرطی تعریف کنید تا صفحات داخلی را در فایل index.php نیز تعریف کند. اما به طور کلی به دلیل ایجاد شلوغی و و بی‌نظمی در فایل‌ها، معمولا هیچ وبمستری این کار را انجام نمی‌دهد.

comments.php

مربوط به بخش پایین single.php  است که در آن دیدگاه‌ها قرار می‌گیرند.

page.php

شبیه به single.php می‌باشد با این تفاوت که برای صفحات وردپرس است.تمامی برگه‌های وردپرس شما با استفاده از فایل page.php پشتیبانی می‌شوند. البته اگر چنین فایلی در پوسته سایتتان موجود نباشد، قالب موردنظرتان ناقص نیست. اما چنانچه این فایل موجود باشد و شما آن را پاک کنید و یا به هر دلیلی حذف شود، برگه‌ها مطابق چیدمان انجام شده نشان داده نمی‌شوند و نامنظم خواهند شد.

ساختار فایل‌های پوسته وردپرس

search.php

 بخشی از سایت که تمامی نتایج جستجو را نشان می‌دهد.

style.csss

این فایل نیز یکی از فایل های اصلی وردپرس محسوب می‌شود که توسط آن می‎توان هسته وردپرس را خواند. به طور کلی وجود شیوه نامه css یا همان فایل Style.css در تمام قالب های وردپرسی بسیار ضروری است زیرا فایل css وظیفه زیباسازی قالب، رنگ بندی، چینش و امثال آن را برعهده دارد و بدون آن نمی‎توانید هیچ نوع زیبایی ظاهری به سایت دهید و مواردی همچون رنگ، فونت، اندازه و… را تنظیم و طراحی کنید.

به طور خلاصه، با استفاده از فایل style.css می‎توانید صفحات خود را از سادگی و صرفا حاوی متن بودن، دور کرده و جذابیت هایی مانند هدرگرافیکی، طراحی سربرگ یا فوتر زیبا‌, جابه جایی ناحیه ها و  امثال آن را طراحی و اجرا کنید.

rtl.css

همانطور که می‎دانید زبان هایی مثل فارسی و عربی برخلاف زبان انگلیسی، از سمت راست به چپ نوشته می شوند. به همین دلیل برای نمایش محتوای صفحات در سایت وردپرسی فارسی زبان خود نیاز به دستکاری در فایل CSS زبان وردپرس تان دارید.

به این صورت که علاوه بر فایل CSS اصلی یک فایل RTL نیز که در آن تنظیمات مربوط به راست چین کردن فعال شده است؛ در وردپرس قرار می‎گیرد و زمانی که کاربر، یک زبان راست به چپ مثل فارسی را انتخاب می‎کند، فایل CSS اصلی فایل RTL را فرا می‌خواند. در نهایت بدون تغییر در فایل اصلی، مطالب از راست به چپ به نمایش درمی‎آیند.

به این فایل، شیوه نامه راست به چپ هم گفته می‌شود و توسط آن می‎توانید به راحتی قالب خود را راست چین کنید.

فایل های قالب وردپرسی

functions.php

این فایل شامل تمامی شخصی سازی‌ها و توابعی است که به وردپرس الحاق می‌شود. همچنین تغییراتی در خروجی توابع نیز از این طریق امکان پذیر است. مزیت این فایل در این قسمت است که می‎توانید دایرکتوری های گوناگونی را با فراخوانی فایل  functions.php  ایجاد کنید و از ابزارک ها یا همان ویجت ها نیز به راحتی توسط فایل فانکشن، پشتیبانی نمایید.

404.php

صفحه خطای صفحاتی که آدرس آن به اشتباه وارد شده و یا آن صفحه قبلا وجود داشته و اکنون پاک شده است.

author.php

هنگامی که می‎خواهید برای یک نویسنده مجزا به صورت پیش فرض طراحی انجام دهید؛ بایستی از فایل آتور کمک بگیرید.

attachemtn.php

این فایل نیز موظف است در نمایش فایل های پیوست که شما آن ها را در بخش رسانه های تصویری آپلود می‌کنید، به شما کمک رسانی کند.

tag.php

فایل تگ موظف به نحوه ی نمایش آرشیو پست ها بر اساس برچسب ها یا تگ ها می‎باشد.

فایل تگ در قالب وردپرس

data.php

فایل دیتا، وظیفه نمایش پست های شما بر اساس تاریخی که به صورت پیش فرص مشخص کرده اید را برعهده دارد.

taxonomy.php

با استفاده از این فایل می‎توانید به صورت پیش فرض، نمایش آرشیو پست ها را با یک رده بندی کاملا سفارشی، طراحی کنید.

سخن پایانی

شناخت ساختار پوسته وردپرس برای توسعه یا شخصی‌سازی قالب وردپرس بسیار مفید است. با شناخت این ساختار، به راحتی فایل‌ الگوی مورد نظر خود را پیدا می‌کنید و شروع به ویرایش و شخصی‌سازی آن می‌نمایید. در این مقاله تلاش کردیم فایل‌های اصلی بک قالب وردپرس را کامل شرح دهیم تا دید روشنی نسبت به این مسئله به شما بدهیم.

 

خواندن مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم:

پرسش و پاسخ، نظر

سوال یا نظری دارید؟ بنویسید و ارسال کنید.

طراحی شده توسط تیم توسعه و طراحی آرنیکاوب
×