خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

آموزش ثبت دامنه ir

در سال‌های اخیر، باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و برخی موارد دیگر مانند شیوع بیماری ویروسی کوید-۱۹، بسیاری از کسب وکارها مدل سنتی خود را ارتقا داده و وارد دنیای دیجیتال شده‌اند. بیشتر این کسب وکارها فعالیت دیجیتال خود را در قالب ایجاد یک وب­سایت آغاز می‌کنند. افرادی که در حوزه اینترنت فعالیت دارند نسبت به این موضوع آگاه هستند که برای ساخت یک وب­سایت ابتدا باید دامنه آن را انتخاب کرد. بیشتر کسب وکارهای ایرانی برای ایجاد وب­سایت از دامنه ایرانی ir استفاده می‌کنند. در این مقاله از وب سایت آرنیکاوب قصد آموزش ثبت دامنه ir را داریم.

دامنه ملی

وب سایت‌ها برای نمایش به یک نام نیاز دارند که آن دامنه نام دارد. دامنه ملی یک نوع دامنه بوده که متعلق به یک کشور است و به طور معمول با بخشی از نام آن کشور مورد نمایش قرار می‌گیرد. به عنوان مثال دامنه ملی ایران iran با پسوند ir نمایش داده می‌شود. پسوند دامنه ملی تمامی کشورها و مجوز‌های مربوط به آن توسط ICANN انجام می‌شود. هم‌چنین ارائه تمامی پسوند‌های جهانی نیز توسط این سازمان صورت می‌پذیرد. نماینده این سازمان در ایران پژوهشگاه دانش‌های بنیان به آدرس nic.ir است.

 

حتما بخوانید: دامنه چیست؟

 

انواع دامنه

به‌طور کلی دو نوع دامنه وجود دارد، دامنه ir. که مخصوص ایران است و لازمه‌ی دسترسی به آن، انجام مراحلی است که باید در وب‌سایت‌های ایرانی  طی شود. نوع دوم دامنه که از آن به‌عنوان دامنه خارجی نیز یاد می‌شود، از ثبت آسان‌تری برخوردار است و برای دسترسی به آن، کافی است که تنها از طریق یک وب‌سایت مشخص فرایند کار را دنبال کرد. com ،.net ،.org. و co. و… تعدادی از دامنه‌های خارجی هستند که استفاده از آن‌ها برای عموم آزاد است. توجه داشته باشید که برخی از دامنه‌ها مانند evu. و edu.ir. یا ac.ir. دامنه‌هایی هستند که معمولاً به مراجع آموزشی داده می‌شوند؛ بنابراین امکان ثبت برخی از دامنه‌ها برای شما وجود ندارد و برای دریافت آن‌ها نیاز به مجوز است.

انواع دامنه

روش‌های ثبت دامنه ملی

به‌منظور ثبت دامنه ir می‌توان از دو روش استفاده کرد. در روش اول می‌توان دامنه مورد نظر را از طریق وبسایت ایرنیک تهیه کرد. برای این کار لازم است یک پروفایل کاربری در سامانه nic.ir ایجاد و دامنه را به صورت مستقیم تهیه کنید. در قسمت‌های بعدی به این روش و چگونگی ثبت دامنه در  آن می‌پردازیم. در روش دوم، ثبت دامنه از طریق نمایندگان مورد تایید ایرنیک، امکان‌پذیر است. در این روش، کاربران می‌توانند پس از ایجاد حساب کاربری و در دست داشتن نیک هندل، شرایط ثبت دامنه را از طریق سایر نمایندگان این حوزه دنبال کنند.

 

آموزش ثبت دامنه ir

برای ثبت دامنه ir. لازم است وارد وب‌سایت nic.ir یا ایرنیک شوید و فرایند ثبت‌نام را به صورت مرحله‌ای انجام دهید. وب‌سایت ایرنیک مرجع اصلی ثبت دامنه‌های ir. است. ممکن است در هنگام ثبت دامنه ir در این وب‌سایت با کمی چالش روبه‌رو شوید؛ چراکه که کار با این وب‌سایت مقداری سخت است. اما در دسترس بودن از اصلی‌ترین مزیت‌های وبسایت ایرنیک محسوب می‌شود. اولین مرحله برای خرید دامنه ir، داشتن یک حساب کاربری و احراز هویت در وب‌سایت ایرنیک است. در هنگام ورود به سایت، می‌توانید از قسمت “ساختن شناسه کاربری” فرایند ثبت‌نام دامنه را انجام دهید. در بخش مانند بیشتر وب‌سایت‌های داخلی، لازم است که فرم مربوطه را تکمیل و شناسه دریافت نمایید. پس از دریافت شناسه ایرنیک می‌توانید برای ثبت دامنه در سایت ایرنیک یا سایر سایت‌های موجود استفاده نمایید. فرایند ثبت‌نام بسیار سریع و در عرض چند دقیقه امکان‌پذیر است.

مراحل ثبت دامنه ir.

پس از احرازهویت و دریافت شناسه، باید در گوگل عبارت “ثبت دامنه” را جستجو کنید تا شاهد لیست وب‌سایت‌هایی باشید که این کار را انجام می‌دهند. ممکن است برای انتخاب یک وب‌سایت جهت خرید دامنه ir، دچار تردید شوید؛ توصیه می‌شود پیش از انتخاب یک سایت، به سابقه فعالیت آن و میزان رضایت در آن توجه نمایید. به‌طور کلی سایت‌هایی که جزء موارد اول جستجو در گوگل هستند از اعتبار بیشتری برخوردار می‌باشند. پس از انتخاب یک وب‌سایت، کافی است در فیلد جستجوی دامنه، نام دامنه موردنظر خود را وارد کنید. پس از جستجو، بررسی‌های لازم پیرامون این دامنه انجام می‌گردد و نتیجه به شما اعلام خواهد شد. چنانچه این نام قبلاً ثبت نشده باشد، می‌توانید آن را برای خود به ثبت برسانید.

فراموش نکنید دامنه‌هایی که قبلاً ثبت شده‌اند را نمی‌توان دوباره انتخاب کرد. پس از تایید نام دامنه، باید برروی دکمه سفارش کلیک کنید و ادامه فرایند ثبت دامنه را در صفحه بعد طی نمایید. در مرحله بعد که مربوط به  مشخصات دامین است، باید شناسه ایرنیک را که قبلاً دریافت کرده‌اید وارد نمایید. اکنون فرایند ثبت دامنه با موفقیت به پایان رسیده است و دامنه موردنظر شما حداکثر تا ۲۴ ساعت آینده فعال خواهد شد. پس از طی فرایند ثبت دامنه و تایید آن توسط وبسایت موردنظر، مالکیت آن در اختیار شما خواهد بود و شخص دیگری اجازه دسترسی به آن را ندارد. تایید قطعی دامنه با ارسال یک ایمیل به شما، اعلام خواهد شد و پس از آن می‌توانید فعالیت خود را به‌طور رسمی شروع کنید.

مراحل ثبت دامنه ir

ثبت دامنه در سایت ایرنیک

پس از دریافت شناسه از وبسایت ایرنیک، کافی است که با همان حساب کاربری که ثبت‌نام کرده‌اید، وارد قسمت ثبت دامنه شوید. در این بخش لازم است در اولین فیلد، شناسه خود را وارد و ثبت دامنه موردنظر را آغاز کنید. با توجه به هزینه‌های بالای ثبت دامنه در این وب‌سایت، استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است برای ثبت دامنه، از سایر وب‌سایت‌های موجود در این حوزه استفاده نمایید. توجه داشته باشید که شرایط و چگونگی ثبت دامنه ir در این وب‌سایت با سایر وب‌سایت‌ها یکسان است؛ با این تفاوت که هزینه‌های مربوط به آن چندین برابر سایت‌های دیگر است.

ما در این قسمت تلاش کردیم تا با ارائه مطالبی، آموزش ثبت دامنه ir، را به صورت مختصر توضیح دهیم. در صورتی که قصد دارید بلافاصله از دامنه خریداری شده استفاده کنید، می‌توانید نسبت به ثبت دامنه اینترنتی بین المللی مانند com. و net. و org. اقدام نمایید و پس از چند ثانیه وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید. دامنه های بین المللی بلافاصله پس از ثبت، تایید و فعال می‌شوند و از اعتبار بالاتری برخوردار هستند.

 

خواندن مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم:

پرسش و پاسخ، نظر

سوال یا نظری دارید؟ بنویسید و ارسال کنید.

طراحی شده توسط تیم توسعه و طراحی آرنیکاوب
×