خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

راه‌کارهایی برای اینکه با شناخت رقبا بهترین شویم!

آیا می‌دانستید که شناخت رقبا در حوزه‌ی کسب و کار به خصوص کسب و کارهای اینترنتی باعث می‌شود که شما بهترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه دهید؟ پس با ما همراه شوید تا ما بهترین روش‌ها برای شناخت رقبا در کسب و کار آنلاین را به شما عاشقان کسب و کار بگوییم. البته شناخت رقبا به معنی کپی کردن نیست بلکه منظور از شناخت رقبا این است که نقاط ضعف و قدرت آن‌ها را شناسایی و الگوبرداری کنیم.

راه‌های زیادی برای شناخت رقبا در کسب و کارهای آنلاین وجود دارد که در ادامه ی این مطلب از آرنیکاوب روش‌هایی عنوان کرده‌ایم.

شناخت رقبا

قبل از هرچیز ببینید که رقیب‌های خود چه سهمی از بازار را گرفته‌اند و از چه ایده‌های بازاریابی استفاده کرده‌اند اما باز هم تاکید می‌کنم که کپی برداری نکنید زیرا رمز موفقیت در بازار متفاوت بودن است. بهتر است که اول آموزش های کسب و کار آنلاین را یاد بگیرید.

شناخت رقبا

اگر در بازار رقابت قرار بگیرید، حتما از افراد باتجربه و متخصص می‌شنوید که رقیب خود را دست کم نگیر. این یک جمله عامیانه و کلیشه‌ای نیست؛ در حقیقت، درس و پندی بزرگ در معنای آن نهفته است. قبل از هر گونه اقدامی برای شناخت رقیب، باید نوع آن را مشخص کنید. به طور کلی دو نوع رقیب در بازار وجود دارد که در این قسمت به تعریف مختصر هر کدام می‌پردازیم:

رقیب مستقیم

این دسته از رقیب‌ها، افرادی هستند که دقیقا محصولات یا خدماتی مشابه شما عرضه می‌کنند شما نام آن‌ها را به خوبی می‌دانید بارها با نام برندشان برخورد داشته‌اید. شاید در وهله اول اینطور به نظر برسد که رقابت با چنین برندهایی سخت و ناممکن است اما یک نکته مثبت هم وجود دارد؛ شناسایی چنین برندهایی نسبت به نوع غیرمستقیم راحت‌تر است. شما به راحتی می‌توانید اطلاعات مورد نظر خود را درباره این نوع برندها استخراج کنید و به ارزیابی وضعیت رقیب خود بپردازید.

رقیب غیرمستقیم

این دسته از رقیب‌ها، دقیقا محصول یا خدمت مشابه برند شما را عرضه نمی‌کنند اما به طور غیر مستقیم فعالیت یا محصولی را به بازار ارائه می‌دهند که می‌تواند در رقابت با محصول شما باشد. نکته جالب توجه دیگر، عرصه رقابت است که می‌تواند دیجیتالی هم باشد؛ یعنی برند رقیب غیرمستقیم به دنبال جذب و تصاحب مشتریان شماست و با محصول شما مستقیما رقابتی ندارد. شناخت این دسته بسیار مهم است اما به راحتی امکان‌پذیر نیست.

شناخت رقبا

ابزارهای جستجو شناخت رقبا

با افزایش وسعت بازار و زیادتر شدن تولید کنندگان رقیب، باید بتوانید از ابزارهای مختلف برای شناسایی انواع رقبا استفاده کنید. در این بخش تعدادی از ابزارهای مهم برای شناسایی بیشتر سایر برندهای رقیب را به شما معرفی می‌کنیم؛ این ابزارها در رقابت عرصه دیجیتال بسیار مفید هستند:

  • گوگل:
    موتور جستجوی گوگل در امر یافتن رقبا به شما کمک شایانی می‌کند؛ فقط کافی است نام محصول یا خدمت مورد نظر خود را وارد کنید و لیستی از رقیبان خود را در گوگل ببینید یا اطلاعات دیگری راجع به آن‌ها به دست آورید.
  • SEMRush:
    ابزاری محبوب و پرطرفدار برای بررسی عملکرد وب‌سایتتان در دنیای اینترنت که به کمک آن می‌توانید وضعیت ترافیک سایت، کلمات کلیدی، رتبه‌بندی، لینک‌ها و دیگر اطلاعات مشابه را استخراج کنید.
  • SpyFu:
    این ابزار هم اطلاعات مفیدی را درباره کلمات کلیدی، رتبه‌بندی و لینک‌های موجود در وب‌سایت رقیب در اختیارتان می‌گذارد و امکان مقایسه داده‌ها هم وجود دارد.
  • Google maps:
    از این ابزار به طور ویژه می‌توانید برای پیدا کردن رقبا در سطح محلی استفاده کنید؛ مثلا نام خدمت یا محصول مورد نظر خود را در این نرم‌افزار جستجو کنید و با مراکز فروش و عرضه آن‌ها آشنا شوید.
  • Woorank:
    ابزاری برای بازاریابی دیجیتال و جستجوگر وب است که وب‌سایت شما را به خوبی تحلیل می‌کند. در نهایت گزارشی جامع از وضعیت سئو وبسایتتان در اختیار شما قرار داده و امکان مقایسه داده‌ها هم وجود دارد.

تحلیل رقبا

آنالیز دقیق سایت رقبا

بعد از این‌که رقبای حوزه کاری خودتان را شناختید حالا وقت آن رسیده که سایت رقبا را آنالیز کنید. در سایت آن‌ها به عنوان مشتری عضو شوید و یا حتی از آن‌ها می‌توانید محصول هم خریداری کنید تا از نحوه حمل و نقل و بسته بندی محصول و خدمات پشتیبانی با خبر شوید.

همیشه سعی کنید در حال شناخت رقبای خود باشید زیرا آن‌ها هم مانند شما هر لحظه به فکر پیشرفت و سبقت از شما هستند به همین دلیل بهتر است که همیشه از دور رقبای خود را زیر نظر داشته باشیم به طور مثال ایمیل خودتان را در ایمیل رقبای خود وارد کنید تا از زمان خبرنامه‌ها و محتوای ایمیل آن‎ها و نحوه پیگیری آن‌ها اطلاع پیدا کنید.

وبلاگ‌های رقبا را مطالعه کنید و بررسی کنید که با چه کلمه‌های کلیدی در گوگل اول هستند و سعی کنید با تولید محتوای خوب رتبه سایت شما هم بالاتر شود.

شناخت رقبا از طریق شبکه های اجتماعی

همان‌طور که می‌دانید با وجود گسترش بیش از حد شبکه‌های اجتماعی، امروزه این شبکه‌ها نقش مهمی در کسب و کار ما دارند.

برای این کار بررسی کنید ببینید رقبای شما بیشتر در کدام شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و دلیل آن را آنالیز کنید. نظرات مشتریانشان را بخوانید و ببینید چند درصد از مردم از محصولاتشان استفاده می‌کنند. مثلا در شبکه اینستاگرام خود چه پست‌هایی منتشر می‌کنند و از چه روش‌هایی برای جذب فالوئر استفاده می‌کنند آیا مطالبی غیر از کسب و کار خودشان هم منتشر می‌کنند و آیا این مطالب برای کاربران سرگرم کننده است و در آخر از هم‌ ی این‌ها الهام بگیرید و تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنید تا از رقیبان خود سبقت بگیرید.

بررسی تبلیغات بازاریابی رقبا

بررسی کنید ببینید رقبای خود از چه روش های تبلیغاتی برای سایت و محصولات خود استفاده می کنند. بینید از چه طریق محصولات خودشان را به مردم معرفی می کنند به عنوان مثال از تبلیغات تلویزیونی، کلام به کلام یا بیلبورد ها و… تکنیک‌های فروش آن‌ها چیست؟ با چه روش‌هایی تو ذهن مردم تاثیر می‌گذارند بررسی گام به گام تمام این ها به ما کمک می کند تا در کسب و کار خود بهترین شویم.

جمع بندی

ما با آنالیز رقبا اطلاعات زیادی درمورد کسب و کار خود بدست می‌آوریم و بهتر است بدانید که یکی از نکات مهم در راه اندازی کسب و کار آنلاین شناخت رقبای خود در حوزه کاری شماست.با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله به شما داده شد می‌توانید شروع به آنالیز رقبای خود کنید و اطلاعات زیادی بدست آورده و در نهایت به بررسی نقاط ضعف و قوت خود بپردازید.
به یاد داشته باشید که می‌توانید با شناخت رقبای خود درکسب و کارتان از بقیه پیشی بگیرید.
همچنین برای آنالیز بهتر کسب و کار خود و پیداکردن سنجش های کلیدی کسب وکارتان می‌توانید این مقاله را بخوانید.

توسط شقایق خدادادی

به این صفحه امتیاز دهید.

خواندن مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم:

پرسش و پاسخ، نظر

سوال یا نظری دارید؟ بنویسید و ارسال کنید.

طراحی شده توسط تیم توسعه و طراحی آرنیکاوب
×