خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کار

این روزها شاهد حضور جمع وسیعی از کاربران گوشی‌های هوشمند در شبکه‌های اجتماعی هستیم. این امر تا جایی پیش رفته است که بسیاری از صاحبان مشاغل و مدیران شرکت ها با استفاده از حضور گسترده کاربران، سعی در معرفی محصولات و خدمات خود دارند تا از طریق این شبکه ها کسب و کار خود را رشد دهند و با بررسی شاخص‌های عملکردشان در شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار خود را رونق دهند. شرکت طراحی سایت آرنیکاوب قصد دارد در این مقاله، تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار را برای شما شرح دهد.

نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کار های آنلاین

اخیرا در یکی از مجلات مشهور در رابطه با تأثیر شبکه های اجتماعی در کسب و کار های آنلاین و دیجیتالی گزارشی انجام شد که در آن از شبکه های اجتماعی به عنوان یک منبع قدرت بی همتا برای معرفی و تبلیغات محصولات یاد شده است.

تعداد کسانی که در شبکه های اجتماعی عضو هستند تا ۳ میلیارد نفر می‌رسد. که این تعداد می‌تواند بر توسعه و رونق کسب و کارهای دیجیتالی تأثیرات شگرفی بر جای بگذارد. در حال حاضر وجود گوشی‌های هوشمند، دسترسی کاربران را به اینترنت تسهیل کرده که همین امر موجب شده بسیاری از شرکت‌ها به فکر بهره‌برداری از این فرصت باشند. آن‌ها بدون هیچ معطلی اقدام به راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی کرده‌اند که در آن اطلاعاتی در رابطه با خدمات و تولیدات در اختیار طرفداران کمپین‌ها قرار می‌گیرد. تکرار مداوم نام تجاری یا برند موجب می‌شود مخاطب با آن هم‌نوا شود و پس از مدتی برای خرید محصولات اقدام کند.

این امر به تدریج بسیاری از کاربران را از حالت بالقوه به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند. امروزه مشتریان به طور چشمگیری رفتارهایشان را هم‌راستا با تکنولوژی و محیط اقتصادی دنیا تغییر می‌دهند. آن‌ها حجم زیادی از اطلاعات را به دست می‌آورند، از محصولات با خبر و با آن‌ها آشنا می‌شوند و اعتمادشان نسبت به تبلیغات بیشتر می‌شود. محصولات و خدمات سفارشی را ترجیح می‌دهند و کانال‌های خرید خود را انتخاب می‌کنند.

بنابراین کسب و کارها برای بقای خود مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژی‌های تبلیغاتی خود برای از عهده بر آمدن تغییرات، حقایق و رفتارهای مشتریان خود هستند. نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کارها در سال‌های اخیر تغییر قابل توجهی در اینترنت پیدا کرده به طوری که شبکه‌های اجتماعی به رده پربیننده ترین‌های فضای مجازی راه یافته اند. گرایش به سایت‌های شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا همچنان رو به رشد است.

پیشنهاد می‌شود مقاله 10 ایده راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی مطمئن را بخوانید.

 

نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کار

 

 

شبکه های اجتماعی پر مخاطب مناسب برای کسب و کار

شبکه های اجتماعی با این‌که عمر خیلی زیادی ندارند اما در زندگی روزمره افراد نقش بسیار پررنگی داشته اند و بسیاری از کاربران روزانه حداقل یک بار به صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی که عضو هستند سر می‌زنند. به همین خاطر توجه به آن‌ها از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. در ادامه به شبکه‌های اجتماعی محبوبی اشاره می‌کنیم که با بررسی آن‌ها می‌توانید نقش مهم شبکه های اجتماعی در کسب و کار آنلاین و دستیابی به مشتریان جدید را به وضوح مشاهده کنید.

کلاب هاوس

یکی از شبکه‌های اجتماعی جدیدی که این روزها بسیار سر و صدا به راه انداخته، کلاب هاوس است. این رسانه در پاییز 2019 توسط و Rohan  و Paul Davison شکل گرفت. حضور چهره‌های معروف مانند ورزشکاران، بازیگران و مدیران موفق بین المللی، باعث شد محبوبیت این شبکه از همان ابتدای کار دوچندان شود. بسیاری از صاحبین کسب و کارها این سوال را دارند که آیا می‌توان از کالب هوس هم برای رونق بخشیدن به کسب و کارشان استفاده کنند یا خیر؟

بدون شک جواب این پرسش مثبت است. اما لازم است بدانید که برای موفقیت در این شبکه مانند هر بستر دیگری، نیاز است روش‌های بازاریابی موثر در آن را بشناسید. مارکتینگ در کلاب هاوس، از نوع کششی است و بیشتر سعی بر جذب مشتری دارد. از طریق بحث‌هایی که در روم‌های مختلف آن شکل می‌گیرد، می‌توانید میزان آگاهی جامعه هدف را نسبت به برند خود افزایش دهید. شفافیتی که در فضای گفتگویی این شبکه وجود دارد، سبب می‌شود تا کسب و کارهای ارزش آفرین مشتریان وفاداری را جلب کنند. از جمله نقش‌های اساسی کلاب هاوس در کسب و کارها عبارتند از:

  • امکان گفتگوی بی‌واسطه اعضای کسب و کار با مخاطبین بنا به قوانین وضع شده
  • دریافت بازخورد از مشتری‌ها یا افرادی که با کسب و کار شما در تماسند
  • هویت بخشی به افراد از طریق یک‌پارچه‌سازی سیار شبکه‌ها

تبلیغات در شبکه اجتماعی کلاب هوس

تیک تاک

یکی دیگر از شبکه‌هایی که امروزه در رونق کسب و کارها بسیار تاثیر دارد، تیک تاک است. این روزها مارکتینگ در این شبکه، از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری ازصاحبان کسب و کارها در این شبکه فعال هستند و توانستند تا حدود زیادی به اهداف خود در بازاریابی دست یابند. با اینکه رقابت در تیک تاک هر روزه در حال افزایش است، اما باز هم بسیاری از کسب و کارها با این فضا و مزایای آن آشنا نیستند و از مزایای آن بی‌بهره‌اند.

پس از آن که تیک تاک قابلیت بازاریابی و تبلیغات را اضافه کرد، برندها و مارکترهای زیادی توانستند به واسطه استفاده از آن فعالیت خود را گسترش دهند. امکاناتی مانند هشتگ گذاری، امکان انتشار ویدئو و… فرصت‌هایی است که سبب جذب بیشتر مشتریان وفادار می‌شود.

یوتیوب

یکی از پلتفرم‌های قدرتمند دیگر که قابلیت اشتراک گذاری ویدئو و بازاریابی از این طریق را دارد، یوتیوب است. در سال 2006 گوگل، یوتیوب را خریداری کرد و پس از آن تاثیر استفاده از یوتیوب در سئو افزایش یافت. همان‌طور که می‌دانید، یکی از مواردی که سبب رونق کسب و کارهای آنلاین می‌شود، سئو سایت و بهینه‌سازی آن است. بنابراین این شبکه اجتماعی تا حد زیادی می‌تواند بازدید سایتتان را افزایش دهد و از این طریق مشتریان بیشتری جذب کسب و کار شما شود. در شبکه یوتیوب امکان آپلود، مشاهده، به اشتراک گذاری، ایجاد لیست پخش، ثبت نظرات، درج لینک و… وجود دارد و همین موارد سبب شده تا کسب و کارهای زیادی به عنوان ابزاری برای بازاریابی از آن استفاده کنند.

لینکدین

یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی که توانسته تاثیر مثبتی بر روی رشد کسب و کارها داشته باشد، لینکدین است. لینکدین برای متخصصان و کارشناسان می‌تواند به منزله یک منبع و مرجع اصلی باشد و اطلاعات مفیدی در اختیارشان قرار دهد. این شبکه در بیش از 38 کشور اقتصادی جهان کاربران متعددی دارد. از این پلتفرم معمولا برای بازاریابی B2B استفاده می‌کنند. برای آن که در حوزه B2B موفق باشید، باید شبکه ارتباطات خود را تا حد ممکن گسترش دهید. درواقع عملی که سبب پیشرفت کسب و کارها در این فضا می‌شود، گسترش ارتباطات بین افراد است. زمانی که بتوانید با افراد بیشتری ارتباط داشته باشید و دایره ارتباطی شغلی خود را گسترده کنید، بازاریابی بسیار راحت‌تر خواهد شد.

اینستاگرام

 اینستاگرام

از این برنامه محبوب اشتراک گذاری عکس‌ها در رویدادهای خاص و نمایشگاه‌های بازرگانی استفاده می‌کنیم. هرگاه میزبان رویدادی باشیم، شرکت کنندگان را از طرق مختلف تشویق می‌کنیم تا با استفاده از هشتگ آن رویداد خاص، عکس‌هایی را که از آ‌ن‌جا گرفته اند، در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. همچنین برای آن‌هایی که در این طرح شرکت کرده‌اند، جوایز و طرح‌های تشویقی در نظر می‌گیریم.

 توییتر

ارزش توییتر در این است که مطالب‌تان به سرعت (مثل ویروس) منتشر می‌شوند. هر چه آدم‌های بیشتری مطالب تان را به اشتراک بگذارند، (یعنی محتوای تان را ری توییت کنند)، به دنبال کنندگان بیشتری دست خواهید یافت. آخرین اخبار، مطالب روز و مقاله‌هایی را که در اختیار داریم، در رسانه‌های بزرگ به اشتراک می‌گذاریم. هشتگ‌ها تغییر بزرگی در حرکت و انتشار مطالب‌تان به وجود آورده اند. بنابراین به روند روز دقت کنید و هشتگ‌های مرتبط با مطالب روز ایجاد کنید. همچنین می‌توانیم مطالب آدم های معروفی را که دنبال کنندگان زیادی دارند، ری توییت کنیم تا بیشتر در معرض دید دنبال کنندگان شان قرار بگیریم.

 فیس بوک

فیس بوک با بیش از 59 میلیون کاربر، بزرگ‌ترین ترکیب جمعیتی را در میان همه شبکه‌های اجتماعی تشکیل داده است. با ظهور شبکه‌های اجتماعی، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، آسان‌تر از گذشته شده است. فیس‌بوک یکی از پر نقش‌ترین شبکه های اجتماعی در کسب و کارها می‌باشد. از طریق آن می‌‌توانید به مشتریان بالقوه تان در سراسر جهان متصل شوید. از جنبه تبلیغاتی نیز به آسان‌ترین شکل ممکن، قابل مدیریت است و به شما این امکان را می‌دهد تا به بهترین شکل، هدف گیری کنید.

 

نتایج کاربردی

– شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی برای پیشبرد اهداف مسئولان روابط عمومی و بازاریابان هستند زیرا؛ می توانند دسترسی به افراد تأثیر گذار را تسهیل کنند، به مشتریان پشتیبانی آنلاین بدهند و کاربران فعال را به یکی از منابع قدرتمند تبلیغات کسب و کار تبدیل کنند.

– امروزه وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب می شود. با افزایش وفاداری  مشتریان سهم بازار و میزان سود دهی بنگاه اقتصادی بالا می رود. درک بازار با برنامه ریزی و اتخاذ استراتژی های مناسب جهت وفادار سازی مشتریان و افزایش نرخ وفاداری آن‌ها منافع  بلند مدت برای بنگاه های اقتصادی به وجود می آورد. توجه داشته باشید که بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی است که تمرکز روی مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها اولویت دارد نه روی فروش مستقیم محصولات و خدمات. شرکت ها باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان خوداستفاده کنند و این یعنی وفادار سازی مشتریان.

نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار

مزیت های دیگر شبکه های اجتماعی در کسب و کار

– یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی در کسب و کارها، کاهش هزینه های بازاریابی است. در شبکه های اجتماعی از بودجه های سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانه های جمعی و چاپی خبری نخواهد بود. استفاده از شبکه های اجتماعی این امکان را برای کسب و کار ها فراهم می کند که بتوانند به اطلاعات ارزشمندی از مخاطبان و بازدیدکنندگان خود دست یافته و آنها را آنالیز و بررسی کنند.

بازاریابی محتوا به صورت حرفه ای از طریق شبکه های اجتماعی روشی است که برای انتقال اطلاعات به مخاطبان و مشتریان استفاده می شود. اگر شما از این روش استفاده کنید باعث می شود با اطلاعاتی که در زمینه فعالیت تان منتشر می کنید به منبع اطلاعاتی مناسبی در آن صنعت تبدیل شوید. بدین صورت مخاطبانتان مطالب شما را نیز منتشر می کنند و افراد دیگر نیز علاقه مند می شوند با کسب و کار شما آشنا شوند.

با تیم حرفه ای آرنیکاوب همراه باشید تا از به روزترین و کاربردی ترین مشاوره های کسب و کار آنلاین بهره مند شوید. همچنین می توانید برای راه اندازی کسب و کارتان از خدمات مشاوره راه اندازی سایت گروه آرنیکاوب کمک بگیرید.

 

خواندن مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم:

پرسش و پاسخ، نظر

سوال یا نظری دارید؟ بنویسید و ارسال کنید.

طراحی شده توسط تیم توسعه و طراحی آرنیکاوب
×