تجربه کاربری یا User Experience چیست؟
تجربه کاربری یا – User Experience چیست؟ احساسی است که کاربر هنگام استفاده و تجربه کردن یک محصول یا خدمت کسب میکند. حال این تجربه کاربری میتواند خوب یا بد باشد. هر چه کاربر در تجربه اول استفاده از یک وسیله احساس بهتری داشته باشد به استفادهی دوباره از آن محصول اقدام میکند و این موضوع برای طراحان تجربه کاربری یا UX Designer ها مهم است. به طورکلی تجربه کاربری یا (user experience) به تجربه و حس خوب کاربران در استفاده از یک محصول و خدمات یک شرکت و نحوه تعامل او گفته میشود.
به عنوان مثال فرض کنید که شما برای منزلتان یک عدد میز خریدهاید. حال اگر پایههای این میز لق باشد یا نتواند وزن وسایل دیگر روی خود را تحمل کند، نه تنها تجربه کاربری خوبی در استفاده از این محصول برای شما به وجود نمیآورد بلکه باعث میشود که شما حتی به فکر عوض کردن آن نیز بیافتید.
تجربه کاربری در استفاده از یک محصول یا خدمت میتواند برای هر فرد متفاوت باشد. مثلا تجربهای که فردی در استفاده از یک وسیله بهدست میآورد با تجربهای که فرد دیگری در استفاده از همین محصول بهدست می آورد متفاوت است.
استفاده از تجربههای کاربران قبلی و نظرات آنها در استفاده از محصولات مشابه در تولید یک محصول بهتر بسیار موثر است. مثال : کاربران در استفاده از dualshock 3 (دستهی بازی پلی استیشن سه ) نظرات و انتقادات جالبی داشتند. مثلا از برآمده بودن استیکهای شستی ناراضی بودند. شرکت سونی بعد از مطالعهی این نظرات یک سری تغییرات در dualshock 4 به وجود آورد که از جملهی آنها رفع مشکل برآمدگی استیکهای شستی بود.
چگونه یک تجربه کاربری خوب را ارائه دهیم؟
یک رابط کاربری خوب، تجربه کاربری خوب را نیز به دنبال دارد. در واقع اگر کاربر بتواند با محصول مورد نظر ارتباط خوبی برقرار کند، تجربه خوبی را در استفاده از آن وسیله به دست خواهد آورد. این ارتباط هرچه راحتتر و سادهتر صورت بگیرد تجربه کاربری بهدست آمده موفقتر خواهد بود. باید این نکته را مدنظر داشته باشید که محصول ارائه شده باید بتواند حداقل یکی از نیازهای کاربر را برطرف کند، قابل اعتماد باشد، مرغوب و مطلوب باشد و در نهایت رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد و همچنین ارزش آفرین باشد. این همان نکته ای است که طراحان محصولات و رابط کاربری درگیر آن هستند.
طراحی تجربه کاربر یا User Experience Design چیست؟
در سرتاسر دنیا تمامی شرکتها نظیر apple ،samsung ،nokia ،huawei در حال طراحی محصولات هستند که تمایز را میان محصولاتشان ایجاد کنند و در بازار رقابت اهرم پیشتازی را به دست بگیرند. بیایید با یک مثال ساده مسئله را باز کنیم. فکر میکنید حس داشتن یک گوشی نوکیا ۱۱۰۰ لذت بخشتر هست یا iphone X ؟ در حوزه طراحی وبسایت هم این موضوع به عنوان(UX (user expereience عنوان میشود که توسط دونالد نورمن به وجود آمده و تا امروز محوریت جلسهها و گفتمانهای زیادی در کشورهای مختلف و خصوصا ایران بوده است.
به صورت کلی تجربه خوب و بدی که در استفاده از محصولات یا خدماتی خاص داریم باعث خرید کردن یا عدم خرید یا ادامه استفاده ما میشود. تجربه و احساسات در خرید کردن ما تاثیر به سزایی دارد. مثلا وقتی به یک فروشگاه سر میزنیم تمیزی، ظاهر زیبای ویترینها، برخورد خوب کارکنان، حس و تجربه کاربری خوبی را برای ما به وجود میآورد و باعث ترغیب ما به خرید مجدد از آن فروشگاه خواهد شد. حال اگر این فروشگاه ویژگیهای بالا را نداشته باشد آیا حاضرید در فروشگاهی که بهم ریخته و نامرتب هست پا بگذارید و حتی خرید کنید؟
طراحان UX & UI با همکاری به هم پیوسته و جدا نشدنی در تلاش هستند تا تجربه خوبی از راحتی و کاربردپذیری و در دسترس بودن را به کاربران انتقال بدهند تا حس رضایت و انگیزه را در کاربر ایجاد کنند.
مثال دو شرکت اینترنتی بزرگ دنیا
Yahoo و Google که ارائهدهنده خدمات زیادی به کاربران هستند از مهمترین و یا دغدغه اهداف این شرکتها این است که تمامی سرویسهایشان را در اختیار کاربران داشته باشند. یاهو این سرویسها را در صفحه اول خود در دسترس گذاشته است. اما گوگل راهبردی متفاوتی را به پیش گرفته که همه سرویس ها در اختیار کاربر باشد بدون اینکه او را سردرگم کند.
ویژگیهای طراحی تجربه کاربری چیست؟
رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design)
طراحی سایت که متشکل از رنگها، تصاویر گرافیک و دیگر مواردی است که کاربر با قوای بینایی خود آنهارا میبیند.
کاربردپذیری (Usability) مناسب
کاربردپذیری یک اصل مهم است زیرا با رعایت آن کاربران خود را میتوانید در سایت نگه دارید و به معنی راحتی کاربران در استفاده از یک سیستم و کارایی آن میباشد.
قابلیت دسترسی (Accessibility)
قابلیت دسترسی راحت نظیر منوهای سایت موتور جستجو درون سایت. در کل هدف دسترسی پذیری این است که کاربر بتواند خیلی راحت و بدون سردرگی در وبسایت گشت و گذار کند و به نتایج دلخواهش برسد.
تعامل انسان و کامپیوتر (HCI)
گروهی از عوامل که باعث شود کاربر از سایت بازدید کند و این موضوع اصلیترین بحث هست.
معماری اطلاعات (Information Architecture)
معماری اطلاعات به معنی تسهیل فرایند دسترسی کاربر به اطلاعات بدون سردرگمی است.
طراح تجربه کاربری کیست؟
عموما طراحان تجربه کاربری به دو دسته تقسیم میشوند.
- کسانی هستند که در تمامی زمینههای بالا و دیگر تخصص دارند و در همه فنون حریف میطلبند. که از آنها (UX Generalist) نام برده میشود.
- کسانی هستند که به صورت تک شاخهایی رشد کردند و فقط خودشان را در همان زمینه متخصص میدانند که در انگلیسی به آنها (UX Specialist) گفته میشود.
در یک جمله:
طراح تجربه کاربر کسی است که تجربههای خوب و بد کاربران را پایش کرده و حواسش به آنان باشد. در نهایت، تجربه کاربری امری لازم و ضروری برای کسب و کارها و در کل طراحان و حتی کسب کارهای کوچک است.
چرا رعایت تجربه کاربری مهم است؟
تجربه کاربری به دلیل اینکه سعی در ایجاد تجربه خوب و برطرف کردن نیاز کاربران دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از راههای حفظ مشتری است.
طراحی کاربر محور چیست؟
متد ایجاد یک تجربه کاربری مؤثر را طراحی کاربر محور (User Centric Design) میگویند. مفهوم کلی طراحی کاربر محور بسیار ساده است. کاربر را در هر مرحله از طراحی محصول معیار قرار دهید. با وجود این، همین مفهوم ساده داری معانی پیچیده است.
اگر شما برای کاربران تجربههای خوب نسازید، آنها از محصول شما استفاده نخواهد کرد. بدون کاربر تنها چیزی که نصیب شما میشود یک فروشگاه متروکه یا یک سرور پر از گرد و خاک است و تقاضای شما را برآورده نخواهد کرد. امروز باید مطمئن باشید که همه چیز در جای خودش درست کار میکند و با این رویکرد برای کاربران یک تجربه جذاب، قابل درک و خوشایند ایجاد خواهید کرد.
رابط کاربری در مقابل تجربه کاربری
رابط کاربری مانند زین، رکاب عمل میکند. تجربه کاربری احساسی است که شما را قادر به سوار شدن بر اسب میکند. حداقل این چیزی است که در گذشته عنوان میشده است. با وجود تمام سادگی که به نظر میرسد بسیاری از پیچیدگیها و تصورات غلط وجود دارد هنگامی که بحث تفاوتهای میان رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری پیش میآید.
نکته جالب توجه این است که متوجه شده ایم که مردم در مشاغل با عناوینی همچون طراح تعامل آسان تر هزینه مورد نظر را دریافت می کنند،زیرا آنها بر اساس تفاوت بین این دو رشته (معمولا بهره برداری کمی از هر دو) اطلاع کسب می کنند و عمل می کنند. و در واقع، فکر می کنیم تفاوت بیشتری در بین مردم در پشت این نقش وجود دارد تا ایده پشت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری وجود دارد.
بیایید به سمت ارائه یک تعریف استاندارد و درست حرکت کنیم. تعریف خیلی ساده طراحی رابط کاربری، بخشی از فرآورده است که کاربر زمانی که در حال بازدید از وبسایت است با آن مواجه میشود و تجربه کاربری نوع احساسی است که آنها زمانی که از یک وبسایت بازدید میکنند.
همچنین، تجربه کاربری خوب مانند رفتن مته داخل چوب است. یا اینکه با یک تخته موج سواری بدون زحمت روی آب حرکت کنید. احساسی که آنها به شما میدهند بی نظیر است زیرا آنها فقط کار میکنند، به همان سادگی. هر چند، در مقابل، شکل صفحهای که آن را کمک میکند تا بتوانید نوبت را در طراحی رعایت کنید رابط کاربری خوب است. به طور خلاصه، بسته مکمل همان چیزی است که باعث میشود آن را تجربه کاربری خوب بنامیم، در حالی که رابط کاربری خوب همیشه از عناصر درونی بسیار مهم آن است.
کلیاتی درباره تجربه کاربری
به این تصویر نگاه کنید، این یک نمایه باشکوه و بی نظیر در رابطه با مراحل طراحی تجربه کاربری است. در حال حاضر میتوان گفت که چرا مردم در ایفای این نقش باید قادر به تفکر انتقادی و خلاقانه در رابطه با اساس ثابت آن باشند. بنابراین اگر مقداری دچار سردرگمی شدید نگران نباشید. از آنجا که ما در این مقاله در واقع تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری را به محصولات فیزیکی مانند تخته موج سواری و یا حیوانات مانند اسب مرتبط کردهایم. دلیل آن این است که، این موضوع کاملا بخشی از یک عنوان گیج کننده است. در واقع به این معناست که قطعات کوچک نمایی بزرگتر از دیگران ایجاد میکنند و این که میتواند به نوعی برای بسیاری از افراد و کاربران گیج کننده و چالش آفرین باشد. اما حتی طراحان هم در مواجه با آن دچار مشکل و پیچیدگی میشوند، بنابراین احساس ناامیدی و شکست نکنید.
بیایید تصور کنید که ما آن دسته از ایدههایی را که در حال حاضر با عنواینی مثل موج سواری و اسب صحبت کردیم را به وب یا فضاهای تلفن همراه تبدیل کنیم. در فضای وب رابط کاربری میتواند یک سری از دکمهها و چگونگی ظاهر آنها باشد و تجربه کاربری دکمه فیزیکی است که باید فشاردهید هنگامی که شما آن را کلیک کنید. واکنش پذیری کلیک شدن دکمهها را بر روی یک وبسایت 2D چگونه میتواند یک طراح انجام دهد؟
به عنوان مثال، شما به تعداد زیادی از سایتهایی که دارای دکمههای بزرگ و زیبا با سایه در زیر آنها قرار گرفتهاند روبهرو شدهاید. آنها فقط منتظرند تا روی آنها کلیک شود و سپس هنگامی که شما بر روی آن کلیک میکنید داخل صفحهای وارد نمیشوند. تنها چیزی که وجود دارد این است که آنها ما را در مورد طراحی و طراح آن محصول ناامید میکنند.
اهمیت تجربه کاربری
در حال حاضر ما بر این باور نیستیم که چون من نوعی از نخبگان دکمههای عجیب و غریب هستم به این موضوع مربوط باشد، اما در عوض من فکر میکنم به این دلیل است که تجربه کاربری خوب چه مقدار میتواند قدرتمند باشد. هنگامی که ما با تجربه کاربری در ارتباط هستیم، با دکمههایی روبهرو میشویم که بسیار شگفت انگیز است و این دکمهها که وارد میشوند بنا بر دلیلی است. پس از آن ما به معنای واقعی کلمه احساس میکنیم که همه چیز باید به همان جذابی باشد. البته نباید در رابطه با کل مجموعه قضاوت کرد چرا که نیازی نیست برخی از دکمهها را فشار دهید. اما این بخش بزرگی است که در آن لحظه تصمیم میگیریم آن دکمه را فشار دهیم.
در اینجا بسیاری از عوامل خارجی که در چگونگی احساس ما در مورد یک وبسایت در یک زمان معین تاثیر گذارند وجود دارد. ما نیاز به انجام هر عملی داریم تا مطمئن شویم که وبسایت خود را به گونهای که تمامی عوامل خارجی موثر را تا آنجایی که به اندازه عوامل درونی موثر در طراحی تجربه کاربری نقش نداشته باشند را برطرف کنیم. به طور کلی، تجربه کاربری مانند یک چتر است از تمام نقاطی را که تجربه محصول شما را در حال حاضر، در آینده (هر چند که نوعی استراتژی است) و در گذشته تحت پوشش قرار میدهد.
آیا احساس افراد در حین استفاده از وبسایت اهمیت دارد؟
بارها و بارها در رابطه با این موضوع بحث شده است که اساس سایتها تجربه کابری یا تعامل است و این سوال پیش میآید که آیا احساسی که افراد در حین استفاده از وبسایتها دارند اهمیت دارد؟ اگر شما به دنبال دسترسی به تبدیلها هستید و یا به دنبال یافتن راهی برای مجذوب کردن مردم به بازدید از محصول یا وبلاگ خود هستید، اگر شما در حال تلاش برای اینکه مردم شما را درک کنند هستید، اگر میخواهید که مردم به شما گوش کنند و حرفهای شما را بشنوند، اگر میخواهید مردم پستهای شما را به اشتراک بگذارند و اگر به دنبال آن هستید که مردم هر کاری را که شما میخواهید در سایتتان انجام دهند، جواب شما بله است و این موضوع بسیار مهم است.
من مطمئن هستم که شما میتوانید این موضوع را به خودتان گوشزد کنید. اما دلیل اینکه ما اغلب به این بحث به ظاهر غیر ضروری میپردازیم این است که طراحانی که در یک زمینه مشغول فعالیت هستند واقعا نمیدانند چگونه خود را معرفی کنند و دلیل خوبی دارند. طراحان اغلب انجام تعدادی از مشاغل مختلف در حوزه طراحی را انجام نمیدهند و به همین دلیل است که یافتن فردی که دقیقا بداند که کدام کار بهتر است و چگونه میتواند در قالب یک تیم به کار خود ادامه دهد از اهمیت بسیاری برخوردار است مگر اینکه شما به دنبال فردی باشید که همه کاره باشد.
تجربه کاربری: طراحی برای احساسات
خارج از صنعت طراحی، مردم واقعا احساسی در مورد طراحی عمل میکنند. آنها بدون فکر در رابطه با اینکه کار طراحی چقدر میتواند مهم باشد فکر می کنند. آنها بیش از قرار دادن یک محیط خوب و زیبا در همه چیز به فعالیت میپردازند. آنها به معنای واقعی کلمه میتوانند و باید در رابطه با طراحی محصول شما به خلق احساس بپردازند. طراح یکی از مهمترین افراد در تیم موجود در تیم شما است و باید مانند یک فرد بسیار تاثیرگذار با آن رفتار شود.
نمونهای از یک طراحی تجربه کاربری
به عنوان یک مثال مرتبط، هنگامی که Mark Zuckerburg در محل کار خود حضور دارد، میز طراحان برتر فیس بوک را چندین متر دورتر از میز محل کار خود قرار داده است. مهندسان نیز نقش مهمی را ایفا میکنند. اما آنها همان افرادی هستند که کاربران آنها را نمیبینند. اثرات آنها ضمنی هستند، مانند سرعت سایت و معماری پایگاه داده. اما نقش و حضور یک طراح در طراحی محصول شما بسیار مشهود است – و چیزی است که باید در رابطه با ان گفته شود.
یکی از افرادی که بسیاری از طراحان به دنبال او هستند هارون والترز است که صحبتها و کتابهای مختلف را نوشته است. اما به همان اندازه کار او به عنوان طراح اصلی تجربه کاربری در MailChimpاهمیت دارد. در حال حاضر، در رابطه با یک محصول شگفت انگیز صحبت خواهیم کرد. حتی بدون دانستن هر چیزی در مورد او و یا آنچه که او در رابطه با آن صحبت میکند و مینویسد، تنها با مراجعه به وبسایت و یا دیدن تصویر فوق، به من بگویید داگر احساسی را در شما بر نمی انگیزد. در واقع همه چیز در رابطه با او به طراحی برای احساسات خلاصه میشود، و او در مورد آن اغلب صحبت میکند.
شما میخواهید طراحی خود را به اطراف مرکز احساسات و عواطف کاربر منتقل کنید هنگامی که او از وبسایت شما بازدید میکند. نه فقط احساسی که او از عوامل بیرونی به دست میآورد (بعد در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد)، بلکه احساساتی که میخواهید سایت شما به او منتقل کند و یا آن را احساس کند.
این بسیار آشکار است هنگامی که شما از سرویس MailChimp استفاده می کنید و یا وقتی در صفحات مربوط به محصولات جستجو می کنید. شما فورا خواهید دید که یکی از وبسایتهایی است به خوبی طراحی شده است و سادگی ایجاد یک فرم نسبتا پیچیده حیرت انگیز است. آنها به شما این امکان را میدهند تا هر مرحله را با استفاده از راهنما و با استفاده از شیوه رنگارنگ و گام به گام پشت سر بگذارید.
شما هرگز به تنهایی و بدون راهنما در تاریکی باقی نخواهید ماند و سردرگم نمیشوید. آنها کاملا محصول خود را با استفاده از مثالها و توضیحاتی در رابطه با اینکه چگونه فرمهای خود را بهبود ببخشید، برای شما توجیه می کنند و یا اینکه چگونه به تصرف مناطق دیگر از محصول، برای بهترین استفاده پس از اینکه شما از آن استفاده کردید، بپردازید. آنها به شما یادآوریهای زیبایی را درحین بازدید از محصول ارائه می دهند. به یاد داشته باشید، همه موارد ذکر شده مهم است .کل محصول تجربه کاربری است و بخش فردی رابط کاربری است. شادی از پرتاب یک توپ بیس بال تجربه کاربری است، دوخت و شکل کروی رابط کاربری است.
تجربه کاربری و رابط کاربری به صورت یک تیم
به نظر من، در هنگام کار بر روی یک پروژه وبسایت و یا تلفن همراه یک طراح تجربه کاربری به طور موثر یک مدیر خلاق است. اگرچه، اغلب اوقات در ساختار تیم رسمیتر، مدیر خلاق کسی است که از نزدیک با تیم موسس برای شناسایی چشم انداز خلاقانه آنها کار میکند و سپس او آن را از طریق مسیر خلاقانه مورد نظر خود به طراح تجربه کاربری میسپارد که او سپس با کمک تیم اصلی رابط کاربری این امر را در وبسایت محقق میکند.
من فکر میکنم که تنها در یک محیط توسعه، مدیر خلاق میتواند فقط با طراح اصلی تجربه کاربری جایگزین شود. البته اگر او با این نوع از مسئولیت مشکلی نداشته باشد. دلیل این امر آن است که آنها نقاط مشترک بسیاری دارند و بسیاری از تخصصهای آنها از نظر من شبیه به یکدیگر است. دوباره لازم به ذکر است که اینها تنها نظرات شخصی من هستند.
در واقعیت، شما باید آنها را در هر جا که احساس میکنید که باید در یک پروژه قرار بگیرند و برای به انتها رساندن پروژه مناسب است، قرار دهید. اما در ایده آلترین حالت آنها نمی توانند رابط کاربری و تجربه کاربری را به یکدیگر پیوند دهند. مگر اینکه افراد با استعداد و سخت کوشی باشند. بسیاری از شما که این مقاله را میخوانید در زمره طراحان و یا افراد علاقهمند به طراحی هستید. آیا شما خودتان را به عنوان یک طراح تجربه کاربری و هم طراح رابط کاربری به حساب میآورید؟ یا اینکه شما بر این باورید که میان این دو باید تمایز و تفاوتی باشد.
تا آنجا که پروژههای واقعی جلو میرود، طراح تجربه کاربری باید از ابتدا تا پایان پروژه حضور داشته باشد. حضور او در طی شدن چرخه پروژه حیاتی است. پروژهها بدون حضور طراح تجربه کاربری اغلب به نوبه خود مانند گوگل ویدئو، بدون حس میباشند. همچنین، پروژههایی که یک شخص و یا یک تیم را در زمینه طراحی تجربه کاربری در اختیار داشته باشید،پروژه نهایی مانند ZenDeskخواهد شد که بسیار زیبا بوده و با شوق و علاقه میتوانید از آن استفاده کنید.
نکته حاشیهای: به سایت ZenDesk بروید و بر روی گزینه “رایگان امتحان کنید” که در سمت راست بالا قرار دارد کلیک کنید. نحوه تعامل یک دکمه به این شکل میباشد. همچنین به عنوان یک نکته جانبی دیگر توجه داشته باشید که آنچه آشکار است این است که من اساسا با این دکمهها مشکل دارم.
چیز دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که رابط کاربری به طور موثر ابزاری است که شما بدون شک از آن استفاده خواهید کرد و افرادی که از این ابزار استفاده میکنند میدانند که این ابزار دقیقا مانند مته و چکش که در کار ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند، ابزار قدرتمندی هستند. همیشه به یاد داشته باشید طراحان مناسب را برای این کار انتخاب کنید، حتی اگر فکر میکنید که تجربه کاربری از اهمیت بیشتری برخوردار است. شما باید در ذهن داشته باشید که این یک شرکت فراکتال است و حساسیت یک شاخه بر تمامی اجزا اثر می گذارد.
مثالی از یک تجربه کاربری موفق
BaseCamp به عنوان مثال دیگری از تجربه کاربری بزرگ است. در واقع آنها یک تیم بزرگ مهندسی دارند که تمرکز زیادی بر روی تجربه کاربری دارند. به طور معمول، مهندسان کاملا نمیدانند که چگونه یک طراحی تجربه کاربری بی نظیر را انجام دهند،* *cough * گوگل * cough *، اما در این مورد تیم مهندسی همراه با طراحان با تجربه خود به انجام یک کار کاملا شگفت انگیز پرداختهاند که شامل هماهنگی ایدهها برای ایجاد سادهترین و عالیترین برنامههای کاربردی پروژه میشود. جدیدترین نسخه BaseCamp تا به عنوان یکی از مقاومترین برنامههای کاربردی است که من تا کنون استفاده کرده ام. (شما نیز آن را سریعا امتحان کنید)
تجربه کاربری برای شما و کاربرانتان چه معنایی دارد
ما در این مورد تا کنون در طی مقاله بارها صحبت کردهایم اما به اندازه کافی مهم است که بخواهیم بخش متمایزی را به آن اختصاص دهیم. اگر بخواهیم به زبان ساده و مستقیم بیان کنیم، اگر در سایت شما حسی وجود ندارد خوانندگان نسبت به وبسایت شما بی حس و بی تفاوت میشوند. هر اندازه بیشتر خوانندگان از وبسایت شما و یا محصولاتتان لذت ببرند از لحاظ ذهنی بیشتر درگیر میشوند و بیشتر تمایل پیدا میکنند که از آنها استفاده کنند. تجربه کاربری خوب باعث میشود که کاربران شما مجدد از وبسایت شما بازدید کنند و به اطلاع دوستانشان برسانند، یا فقط بیش از حد شما را با تعریف خود را در مورد خدمات، محصول یا سایت شما خوشحال کنند.
آینده وب
نکتهای که وجود دارد این است که اغلب گرفتن 22 سناریو است. ما در حال ایجاد به صورت پیکسل، شیب، درخشش و عمق مصنوعی و … هستیم. این موارد اغلب میتواند باعث شود ما به سمتی برویم که آن را به داشتن “احساس” نسبت به محصولات ما شوق دهد. بازار نرم افزار به عنوان یک سرویس، واقعا به بهبود این فرایند کمک کرده است و قبل از آن استفاده از آنها به این سادگی نبود.
حالا هر چند، زمانی که یک سرویس کمک نمیکند که شما نسبت به آن احساسی داشته باشید آن شروع به تبدیل شدن به حس نامطلوبی میشود. catch 22 اگرچه این یک پیکسل مسطح میباشد که جهانی را که ما در آن کار میکنیم پر کرده است و ما هیچوقت نمیتوانیم چیزی را که ایجاد کردهایم از لحاظ فیزیکی لمس کنیم. ما هنوز باید احساس کنیم که این بخشی از ما است و در واقع شکل گسترده شدهای از وجود ما است. طراحان احساسات زیادی را در آنچه انجام میدهند قرار دادهاند. البته آنهایی که در کار خود بهترین هستند و این امر واقعا آشکار است. از آنجایی که وب همچنان به رشد و بلوغ زیادی در طول چند سال آینده خواهد رسید بر اهمیت این ویژگی روز به روز افزوده میشود.
در واقع وب را مکانی در نظر بگیرید که وبسایتها و محصولات به نحوی مطلوب و با احساس طراحی شده اند که به معنای واقعی کلمه تبدیل به مجلاتی از سالهای گذشته بشوند. وب 2.0 به نظر میرسید همه چیز در مورد درخشش در لوگو و تعامل اجتماعی آنلاین به عنوان یک آزمایش باشد. اما آینده از وب بسیار مهمتر و حیاتیتر است. در چند سال آینده بلوغ وبسایت چیزی جز بلوغ تمام محصولات و سایتهایی که بر روی آن زندگی میکنند نخواهد بود و واقعا این چنین خواهد بود.
این امر به سرعت باعث کاهش سایت ها و محصولات فرعی می شود. شما اینترنت شرکت خود، فهرست کارهای روزانه خود، ایجاد کننده فرم خود و ابزار دیگر و هر آنچه که شما نیاز دارید به شما احساسات بدهد و از لحاظ کاربردی مورد استفاده شما قرار بگیرد را انتخاب کنید. بنابراین یک دقیقه صبر کنید، اگر این موضوع کاملا در رابطه با احساسات است باعث نمی شود که ما از توجه به کاربردپذیری فاصله بگیریم؟ آیا ما باید این دو موضوع را به یکدیگر ارتباط میدادم؟ بله باید این کار را انجام دهیم. چرا که آنها فوق العاده وابسته به یکدیگر هستند. همانگونه که بلوغ وب افزایش مییابد و در نتیجه آن بلوغ قوی طراحی محصول افزایش مییابد، بنابراین بلوغ عملکرد محصول نیز رو به افزایش است. این یک اثر ازگانیک و کاملا وابسته به یکدیگر است.
هیچ یک از ما نمی خواهد سر خود را به سقف بکبوبد، بنابراین اگر این سقف غیر واقعی باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ چه می شود اگرارتفاع سقف 10،000 فوت بود؟ خب، شما میتوانید هر چیزی را انجام دهید در جهانی از پیکسل که در آن گرانش وجود ندارد. با توجه به تمام موارد ذکر شده طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری نقش مهمی را ایفا میکنند زیرا آنها عامل بلوغ روز افزون وب خواهند بود.
البته پروتکل ها، معماری پایگاه داده و مهندسان نیز به همان اندازه نقش مهمی را ایفا میکنند. اما در نهایت افرادی که چیزهایی که به طرز باور نکردنی کامل به نظر میرسند ایجاد میکنند، افرادی هستند که مشتریان زیادی را در سراسر دنیا جذب می کنند. این نه تنها در مورد تصاویر و یا طراحی و CSS نمیباشد، بلکه در مورد کپی رایت نیز میباشد. نگاهی به کپی در تصویر MailChimp پایین بیندازید. این تصویر ساده، واضح، براق است و شامل هیچ BS نمیشود.
رابط کاربری، خط و منحنی های آن
رابط کاربری یک مفهوم جذاب است که واقعا انقلابی در وب 2.0 روز شناخته شده است. میتوانیم بگوییم که بدون ابزار هسته رابط کاربری، تجربه کاربری هم وجود ندارد. به یاد داشته باشید که چگونه فرکتال از کلاس علم کار می کنند؟ چگونه می تواند یک کریستال بدون که اولین بخش اولین مرکز تشکیل شده است؟
وقتی که همه به این نتیجه رسیدند که زیبایی آنلاین به معنای واقعی دارای اهمیت است، آن را واقعا بسیاری از ما سلطنت (اسب دوباره، من می دانم) صورت گرفت، اما آن را در واقع انجام داد. همه ما از محصولاتی که با توجه به ویژگیهای جزئی و فوق العاده رابط کاربری طراحی شدهاند و در حال از بین رفتن هستند ناراحت میشویم. jQuery تاکنون تاثیرات خود را گذاشته است. رسانههای واکنش گرا در CSS نیز تاثیر خود را داشته اند، همچنین طراحی واقعی نیز به همین شکل خواهد بود.
من فکر می کنم یکی از چیزهایی که در مورد ما انسانها صدق میکند این است که ما موضوعات را تا زمانی که کاملا در حال از دست رفتن باشند جدی نمیگیریم. بله، این میتواند مربوط به پاراگراف قبلی در مورد بلوغ وب مرتبط باشد اما بیشتر از آن مربوط به تکامل و توسعه رابط کاربری میباشد.
به عنوان مثال، ما هرگز اینترنت را به عنوان یک روش ارتباطی در نظر نمیگیریم تا زمانی که ما در زمینه ایمیل مشتریان حرفه ای IM شویم. ما هرگز اتومبیلها را به طور جدی تا زمانی که هنری فورد خط تولید آن را ایجاد کرد جدی در نظر نمیگرفتیم. ما هرگز به بستنی به طور جدی نگاه نکردیم تا سنگ سرد را شناختیم. خب، شاید آخرین مورد نوعی اضافه گویی بود اما باعث شد که شما نکته را بگیرید.
ما از بلوغ لذت میبریم و هنگامی که در مورد رابط کاربری صحبت میکنیم استفاده از وب مانند آنچه کاربران امروزه با آن مواجه هستند به این شکل رشد نکرده بود که در حال حاضر، طراحی رابط کاربری این چنین است. ما در حال حاضر و نسبت به گذشته بیشتر وب را به صورت جدی دنبال میکنیم و بدون شک این روند همچنان رو به افزایش است.
در نظر بگیرید که چقدر از فعالیتهای ما به صورت آنلاین انجام میشود. ما وظایف و جلسات خود را مدیریت میکنیم، ویدئوهای مورد نظر را تماشا میکنیم، از طریق شبکه ارتباط برقرار میکنیم، بازی میکنیم و به معنای واقعی کلمه انجام هر کاری که امکان داشته باشد را به صورت آنلاین انجام میدهیم. این امر نه تنها در رابطه با صرفه جویی منابع طبیعی بهتر است، یکی از راههای سرگرم کننده تر برای انجام کارها است. از خود بپرسید چرا انجام آن بسیار سرگرم کننده است و پاسخی که شما همواره به آن خواهید رسید این است که آن اغلب موارد بسیار زیبا است.
در استفاده آنلاین ما کاملا آزاد بوده و هیچ محدودیتی نداریم. ما در زندگی روزمره آنلاین با استفاده از منابعی مانند چوب، گاز، روغن، کاغذ، و غیره محدود میشویم. ما تنها توسط خلاقیت طراحان و برنامه نویسان محدود میشویم. ما در حال حرکت به سمت موج جدیدی از دسترسی آنلاین و چیزهایی که ما از طریق آن به دست میآوریم حرکت میکنیم و من فکر می کنم ما باید به صورت جمعی از طراحان رابط کاربری برای آن (و مهندسان به همین صورت! من شما را نیز در نظر می گیرم، اما این مقاله در مورد طراحان است)تشکر کنیم.
تجربه کاربری و رابط کاربری
من از آن دسته افرادی نیستم که از ادامه بحث در مورد این دو موضوع لذت ببرم اما در واقعیت، این دو موضوع کاملا متفاوت هستند. اجازه ندهید هر کسی به شما بگوید که کار رابط کاربری برابر تجربه کاربری است.
تفاوت تجربه کاربری (ux) و رابط کاربری(ui )چیست؟ همانطوری که در این مقاله از ابتدا تا الان ذکر شد هر دو مکمل هم هستند و به طور کلی رابط کاربری مربوط به امکاناتی است که کاربر در حال بازدید از وبسایت با آن مواجه میشود و نحوه کارایی آن ها است و تجربه کاربری نوع احساسی است که کاربران در زمان بازدید از یک وبسایت تجربه میکنند.
تصویر بالا همان چیزی است که من آن را رابط کاربری در نظر می گیرم. اما در مورد اینکه آجا حضور داشته باشم و یا به آن نگاه کنم حس خاصی ندارم. هر چند، رابط کاربری به خوبی طراحی شده است. دلیل اینکه هیچ حسی نسبت به آن ندارم به این دلیل است که آن شبیه تجربه کاربری است. هرچند در نهایت نمیتوان آن را تجربه کاربری به حساب آورد. تجربه کاربری کلیت احساس من از دیدن حساب من همه در یک مکان در mint است. رابط کاربری یکی از نمودار های موجود در صفحه است.
به نظر میرسد عناصر رابط کاربری بیشتر مطالب این مقاله را در برگرفته اند اما لطفا اجازه دهید من دوباره بگویم که این تصور من در تلاش برای بیرون دادن نیست. من عناصر رابط کاربری را دوست دارم و یک بار دیگر این موضوع فوقالعاده مهم است که ما بدانیم که یک بخش بسیار مهم از تجربه کاربری، رابط کاربری است. رابط کاربری میتواند سایت شما را زیبا جلوه دهد فکر می کنم ZenDesk، و در عین حال بدون تجربه کاربری میتوان آن را مانند عضویت بدون جامعه دانست. این احساس است. در صورتی که هیچ جامعه پشت رابط کاربری بدون تجربه کاربری وجود ندارد تا دوباره بتوانیم به بیان احساسات بپردازیم. پس به معنای واقعی کلمه چیزی وجود ندارد. بله، گاهی اوقات افرادی که با رابط کاربری کار میکنند ناخواسته به ایجاد تجربه کاربری میپردازند بدون اینکه چیزی در مورد آن بدانند اما تعداد آنها بسیار کم و محدود است.
جمع بندی مطالب:
هرچند،صحبت کردن در مورد این دو رشته در انزوا برای کمی فراست روانی جالب است، اما آنها به طور کامل و زمانی که روی آنها کار میکنیم به هم مرتبط هستند. آنها زمینههای است که هرگز نباید در محل کار از هم جدا شوند. آنها زمینههایی که در آن دو، معماران و طراحان و انجام این شغل باید با دستورات مختلف کار نمیکند.
جنبه وابسته به بسیاری از آنچه در جهان طراحی وجود دارد. اما این واقعا یکی از آن زمان نیست. به طور مشابه به چگونه یک مدیر خلاق یا نوعی بازی فوتبال راگبی استاد نمیخواهد به ترک تیم خود را به اجرا خود به خود، و احزاب تجربه کاربری رابط کاربری هرگز نباید خود به خود اجرا شود بدون هماهنگی از سوی دیگر است. من قویا در آن از تجربه گذشته اعتقاد دارند.
در مجموع من فکر می کنم که رابط کاربری وتجربه کاربری یک موضوعی است که نیازمند بحث و گفت و گوی بسیاری است. و اینکه وقتی راجب آن بحث می شود موضوعی است که قابل بحث می باشد. این بحث می تواند دانش دو طرف را در رابطه با هر دو موضوع مورد بحث افزایش دهد. که واقعا یک موضوع شگفت انگیز موقعیتی است، و اگر شما می توانید و یا وقتی که فرصت این کار را داشتید با دوستان طراح خود در مورد آن صحبت کنید . بخاطر دارم که در هنگام شام گفت و گو زیادی در رابطه با این موضوع داشته ام و می تواند خیلی ساده به بحث گرمی تبدیل شود زیرا افراد بر این باورند که اصطلاحات استفاده شده توسط دیگران تفاوت این دو طمینه را به درستی بیان نمی کند(به همین دلیل است که من هیچ مسئولیتی را در این مقاله بر عهده نگرفته ام).
در حال حاضر در رابطه با تمامی مطالب بیان شده چه نظری دارید؟آیا شما از آن دسته از افرادی هستید که همچنان معتقد هستید که این دو موضوع کاملا با یکدیگر متفاوت ان و باید جداگانه بررسی شوند و یا اینکه بر این باورید که این دو موضوع در واقع مشابه بوده و با عناوین متفاوتی بررسی می شوند؟برخی از افراد حتی بیشتر پیش می روند و اینگونه عقیده دارند که آنها نیازی به طراح تجربه کاربری ندارند به این دلیل که یک طراح رابط کاربری خبره می تواند تجربه کاربری را نیز به خوبی طراحی کند،آیا شما از طرفداران این دیدگاه هستید؟
http://www.webdesignerdepot.com/2012/06/ui-vs-ux-whats-the-difference/
این مطلب به یک نکته پیش پا افتاده در زمینه طراحی تجربه کاربری می پردازد.
فرصتهای کمی در زندگی به وجود می آید که فرد فکر میکند که در آن متخصص است. رانندگی در باران، پختن یک نیمرو، تکنیکهای بازایابی و طراحی تجربه کاربری!
چرا برخی از این زمینهها مملو از افراد متخصص است؟ شاید به این دلیل باشد که این موضوعات در دسترس همه قرار دارند و هر فردی میتواند در باره این موضوعات نظر بدهد و لذا متشکل از تجربه هر فرد است. مسئله اینجاست که تجربه شما مختص به خودتان است و شاید دیگران آن را تجربه نکرده باشند، و چیزی که ممکن است برای شما بدیهی باشد در نظر دیگران اینطور نباشد.
تجربه کاربری: چیزی که به آسانی نقد می شود اما اجرای آن دشوار است. ساخت و طراحی یک محصول، کار دشواری است. ساخت چیزی که مردم آن را دوست داشته باشند نیز بسیار چالش بر انگیز است. طراحی تجربه کاربری به طور صحیح و در جای خود، به مواردی بیش از تجربه یک فرد بستگی دارد و مستلزم فهم اصول روانشناسی رفتاری و عادات رفتاری میباشد، همچنین بستگی به درک عمیق از شخصیت کاربر و مواردی که به آنها رسیدهاید یا در آن مهارت کسب کردهاید، دارد. این بدان معناست که میبایست چارچوب صحیحی را برای سنجش کاربر ایجاد و به منظور جلوگیری از نتایج مغرضانه سوالات دقیقی از کاربر پرسیده شود.
باید آگاه باشید که چه مقدار زمان بارگذاری تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار میدهد، و اینکه چطور باید با تیم پشتیبانی خود به منظور رعایت این نکات همکاری کنیم. البته شما باید درک درستی از اصول طراحی مناسب داشته باشید و این در حالی است که باید در عین حال در تعامل بین اصول طراحی و تکنولوژی به روز باشید.
هیچ یک از این موارد حس مشترک نیست
البته این به حس طراحی شما کمک می کند اما طراحی تجربه کاربری مناسب، مستلزم رعایت مواردی بیش از اینها است. برای مثال فهم اینکه چه مقدار آشنایی افراد با فیس بوک میتواند به پیشرفت فرآیند طراحی کمک کند کار آسانی است. به طور کل طراحی که بر اساس تجربههای شخصی انجام نشود کاری بس دشوار است.
سوالات شما درباره UI و UX
تفاوت تجربه کاربری(ux) و رابط کاربری(ui )چیست؟
رابط کاربری مربوط به امکاناتی است که کاربر در حال بازدید از وبسایت با آن مواجه میشود و نحوه کارایی آن ها است و تجربه کاربری نوع احساسی است که کاربران در زمان بازدید از یک وبسایت تجربه میکنند.
تجربه کاربری(ux) چیست؟
تجربه کاربری یا (user experience) به تجربه و حس خوب کاربران در استفاده از یک محصول و خدمات یک شرکت و نحوه تعامل او گفته میشود.
چرا رعایت تجربه کاربری مهم است؟
تجربه کاربری به دلیل این که سعی در ایجاد تجربه خوب و برطرف کردن نیاز کاربران دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از راههای حفظ مشتری است.